Poortwachter

Sinds 2018 verzorgt Samenwerkingsverband de Eem (SWV de Eem)  de poortwachtersfunctie voor dyslexiezorg in de zorgregio Amersfoort. Dit betekent dat een aanmelding voor onderzoek naar ernstige dyslexie (ED) alleen kan lopen via Dyslexie SWV de Eem

Vanuit deze Poortwachtersfunctie wordt het dossier, dat door ouders en school wordt verzonden, bekeken en van een bindend advies voorzien.

Let op!, er is een verschil tussen dyslexie en ernstige dyslexie (ED). Alleen leerlingen met ernstige dyslexie komen in aanmerking voor de vergoede dyslexiezorg. Bij de vergoede dyslexiezorg moet een leerling voldoen aan de criteria die zijn opgesteld door het Nederlands Kwaliteitsinsituut Dyslexie (NKD).

Criteria voor vaststellen van ernstige dyslexie

      • Het kind is tussen de 7 en 12 jaar oud. De start van het traject vindt altijd plaats op de basisschool (kinderen in groep 8 worden uiterlijk in februari/ maart van het schooljaar aangemeld).

      • De ernst van het leesprobleem wordt aangetoond: de afgelopen drie hoofdmeetmomenten een E of V- (min) score behaald op DMT (Drie Minuten Toets), Of een vergelijkbare toets.

      • De hardnekkigheid van het leesprobleem wordt aangetoond: extra hulp geboden op ondersteuningsniveau 3 tussen de drie hoofdmeetmomenten op school voor lezen (en eventueel spelling). Hierbij gaat het om specifieke hulp op individueel niveau of in een klein groepje buiten de klas (totaal minimaal 60 minuten per week).

         

    Werkwijze in het kort

    • Bij een vermoeden van ernstige dyslexie (ED) bij een kind, geeft de school dat aan in een gesprek met ouders.
    • Via de website https://dyslexie.swvdeeem.nl/ kunnen ouders zich vervolgens aanmelden voor een eventueel dyslexieonderzoek.
    • Na het invullen van ‘het ouderdeel’, wordt de school via de mail uitgenodigd om ‘het schooldeel’ in te vullen.
    • Zodra de school haar gedeelte heeft ingevuld, gaat dit ter inzage naar ouders. Ouders geven goedkeuring op het schoolgedeelte en vullen de rest van het oudergedeelte in.
    • Daarna gaat het totale dossier, het school- en ouderdeel, naar SWV de Eem. Het dossier wordt vervolgens inhoudelijk bekeken door de deskundige orthopedagoog

    Ten slotte ontvangen ouders een schriftelijk advies waarin wordt aangegeven of diagnostiek naar ED wel of niet gewenst is. De school ontvangt een e-mail dat de ouders het advies hebben ontvangen.

    Onderdelen leerlingdossier:

    • basisgegevens leerlingvolgsysteem, Oudervragenlijst, schoolvragenlijst met bijlagen: uitdraai LOVS, handelingsplannen, eventuele onderzoeken, eventueel uitdraai Bouw!
    • beschrijving lees- en eventueel spellingprobleem;
    • signalering lees- en spellingproblemen: datum, onderzoek (instrumentarium, criteria, resultaten), onderzoeker;
    • duur en inhoud van de periodes van extra begeleiding op school, begeleider;
    • resultaten extra begeleiding en beschrijving evaluatie instrumentarium;
    • vaststelling stagnatie d.m.v. betrouwbare en valide instrumenten, met vermelding instrumentarium en normcriteria;
    • argumentatie voor ‘vermoedelijke dyslexie’;
    • vermelding en beschrijving eventuele andere (gediagnosticeerde en/of vermoede) leerstoornissen;
    • ondertekening rapportage door bevoegd schoolfunctionaris.


    Samenwerking met gemeenten
    In de zorgregio Amersfoort is beoordeelt een onafhankelijke Poortwachter de dyslexiedossiers. De volgende gemeenten vallen hieronder: Amersfoort, Baarn, Bunschoten-Spakenburg, Eemnes, Leusden, Soest/Soesterberg en Woudenberg/Achterveld en de volgende samenwerkingsverbanden: Berseba, SWV de Eem en Unita.

    Handelen van SWV de Eem
    Het ondersteunen en volgen van mogelijke dyslexie valt onder de basisondersteuning van de scholen. Vanuit SWV de Eem kunnen scholen gebruik maken van het interventieprogramma Bouw! Van Lexima. Dit mag ingezet worden op ondersteuningsniveau 3, dit is ook geldig bij begeleiding van een niet professionele tutor. 
    Vanuit Lexima zijn contactpersonen aangesteld en er zijn trainingsmogelijkheden voor scholen. De ondersteuningsspecialisten van SWV de Eem stimuleren het gebruik van Bouw! en ondersteunen in advies waar nodig.

    Data vanuit (half)jaarlijkse rapportages Bouw! en Poortwachter worden gedeeld met het team van SWV de Eem. Scholen die opvallend zijn in gebruik Bouw! en/of verwijzingen Poortwachter worden besproken met de betrokken ondersteuningsspecialist zodat de juiste ondersteuning geboden kan worden.

    Nieuws van de Poortwachter vindt u terug in de nieuwsbrieven van SWV de Eem.

    Ontdek meer over Poortwachter
    Ga naar de inhoud