Site pictogram SWV de Eem

Ouderavond over het brein van kinderen

Ouderavond

Op 20 april organiseerde SWV de Eem een inspirerende ouderavond over het brein van kinderen met prof. dr. Scherder en workshops door Patrick de Zeeuw, Diana Smidts en Dick Verwij. De onderwerpen gedragsstoornissen & hersenontwikkeling, executieve functies en hoogbegaafdheid kwamen onder andere aan bod.

Datum: 20 april 2016
Locatie: Stadscafé De Observant
Adres: Stadhuisplein 7 in Amersfoort
Tijd: 19:00 – 21:00 uur

Programma

18:30 uur: Inloop en ontvangst in De Observant
19:00 uur: Opening en lezing prof. dr. Scherder
20:00 uur: Workshops

1. Gedragsstoornissen & hersenontwikkeling door Patrick de Zeeuw
2. Executieve functies door Diana Smidts
3. Hoogbegaafdheid door Dick Verwij

21:00 uur: Informele afsluiting

Iedereen heeft de mogelijkheid om een keuze te maken uit 1 van de 3 workshops.

Prof. dr. Erik Scherder (bekend van DWDD)

Erik Scherder, hoogleraar bewegingswetenschappen & neuropsycholoog, legt ons deze avond op een speelse en begrijpelijke manier uit hoe ons brein werkt en hoe we het brein beter kunnen begrijpen en zelfs kunnen ontwikkelen. Hij geeft ons concrete tips hoe wij als ouder ook kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van het brein van onze kinderen. We leren hoe we het brein in beweging kunnen brengen en wat het nut van bewegen is voor ons brein.

Eric Scherder is naast neuropsycholoog en hoogleraar bewegingswetenschappen in Nederland ook bekend van zijn bijdrage aan De Wereld Draait Door. Hij heeft in zijn loopbaan diverse onderwijsprijzen toegekend gekregen vanwege zijn talent om kennis over het brein op een boeiende en voor iedereen toegankelijke wijze  te delen. In 2014 verscheen zijn boek ‘Laat je hersenen niet zitten’, dat de invloed van beweging op de hersenen omschrijft.

Workshop 1. Gedragsstoornissen & hersenontwikkeling

Patrick de Zeeuw, gezondheidszorgpsycholoog

Hoe functioneren de hersenen van kinderen met gedragsproblemen? Waarom ontsteekt de ene leerling – bij commentaar,– in woede en geeft de ander kalm antwoord? Hoe functioneren de hersenen van kinderen met gedragsproblemen? Verwerken zij informatie anders? Ziet de fysiologie van hun hersenen er anders uit? Betreft het een schreeuw om aandacht? Hoe kun je zelf kalm blijven en beschikbaar voor je kind die in bepaalde situaties ook al voel je je machteloos. Een workshop over geduld, zelfbeheersing, en liefdevolle aandacht. Ook leuk en leerzaam voor die ouders waarvan het kind – altijd- luistert!

Patrick de Zeeuw is universitair docent bij de sectie Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit Utrecht. Daarnaast is hij als gezondheidszorgpsycholoog verbonden aan het Ambulatorium (diagnostiek en behandeling van kinderen en jeugdigen). Zijn onderzoek richt zich op de interactie tussen kindfactoren en omgevingsfactoren bij het ontstaan van ADHD en gedragsproblemen.

Workshop 2: Executieve functies

Diana Smidts, GZ-psycholoog Kind & Jeugd

Wanneer en hoe ontwikkelen kinderen executieve functies? Diana Smidts gaat in op de executieve functies van kinderen en jeugdigen. Hoe ontwikkelen die zich in de loop der levensjaren? Wat is hun taak? En wat te doen als er een ‘kink in de kabel’ komt? Het is een bekend fenomeen: kinderen die in de klas niet meekomen, kunnen gedragsproblemen ontwikkelen. Ze vervelen zich, ze zijn faalangstig; het kan zich uiten in negatief gedrag tegenover ouders, leerkrachten, tegen klasgenoten. Smidts biedt ouders in deze workshop handvaten om meer zicht te krijgen op de ontwikkeling van executieve functies, wat je wel en niet kunt verwachten op een bepaalde leeftijd en hoe je als ouders hierop kunt anticiperen.

Diana Smits is GZ-psycholoog Kind & Jeugd en gepromoveerd aan de University of Melbourne op de ontwikkeling van executieve functies bij kinderen van 3 tot 7 jaar. Samen met Mariëtte Huizinga schreef zij het boek ‘Gedrag in uitvoering’, waarin verschillende soorten gedragsproblemen besproken worden en praktische adviezen gegeven worden om hiermee om te gaan. Daarnaast is zij een veelgevraagde spreker en trainer op het gebied van executieve functies en gedragsstoornissen.

Workshop 3: Hoogbegaafdheid

Dick Verwij, trainer, onderwijsadviseur, materiaalontwikkelaar en specialist hoogbegaafdheid.

Hoogbegaafd, hoe herken ik dit en hoe begeleid ik mijn kind? In Nederland is zes procent van de basisschool leerlingen hoogbegaafd. Dat komt neer op twee leerlingen per leerjaar. Van deze kinderen heeft 50 tot 80% in meer of mindere mate problemen op school. Maar ook thuis is het niet altijd eenvoudig om een hoogbegaafd kind goed te begeleiden. In deze workshop legt Dick Verwij hoe je hoogbegaafdheid kunt herkennen als ouder en hij geeft handvatten om deze kinderen beter te kunnen begrijpen en hoe we er met elkaar voor kunnen zorgen dat we onderpresteren voorkomen. Verwij: ‘Een kind met hoge Cito-scores hoeft niet altijd hoogbegaafd te zijn en een hoogbegaafd kind hoeft niet altijd hoge Cito-s te behalen.’ Dick vertelt in zijn workshop over de koppeling tussen hoogbegaafdheid, taakgerichtheid en creativiteit; het missen van aansluiting bij leeftijdgenoten en het intenser beleven van dingen.

Dick Verwij is trainer bij Novilo, een organisatie gespecialiseerd in hoogbegaafdheid, waarbij men een specifieke aanpak heeft ontwikkelt om kinderen die hoogbegaafd zijn zo goed mogelijk te begeleiden in het onderwijs. Dick heeft veel ervaring met de begeleiding aan hoogbegaafde kinderen. Hij herkent als ervaringsdeskundige (hoogbegaafd) veel van de risico’s die hoogbegaafde leerlingen binnen het huidige onderwijs lopen. Samenwerkingsverband de Eem organiseert deze avond in samenwerking met Oudervereniging Balans.

Mobiele versie afsluiten