12 maart 2020
Terugblik: 12 maart 2020 Ib-directieochtend
Na de opening van Brigitta Gadella waar de tussenevaluatie ter sprake kwam ten aanzien van het ondersteuningsplan, ging iedereen naar de diverse workshops. Bekijk hier de Powerpoint van Brigitta.
- Efficiënt, doelgericht en inzichtelijk lesgeven vanuit je leerlijnen.
Een workshop van Dirk Jan de Graaf, leerkracht van het jaar 2015 van SWV de Eem. Hij is werkzaam bij basisschool de Grondtoon in Bunschoten. Sinds 2016 geeft de Grondtoon les vanuit de leerdoelen en gebruiken daarbij methodes en adaptieve middelen als bron.
Tijdens de workshop ‘efficiënt,doelgericht en inzichtelijk lesgeven vanuit je leerlijnen’ vertelde Dirk-Jan de Graaf (leerkracht op CBS De Grondtoon) samen met Michel de Hond (MijnLeerlijn) over het belang van en de mogelijkheden na inzicht op de leerling en het leerproces.
De workshop begon met de stamboom van leerlijnen door Michel de Hond. Hij startte een aantal jaar geleden een zoektocht naar de oorsprong en begon bij de kerndoelen. Heel wat gesprekken met scholen, specialisten en adviseurs later moest hij de conclusie trekken dat er vooral veel onduidelijkheid is. Dit terwijl de leerkracht vraagt om duidelijke en concrete leerlijnen om zo een leerling te bieden wat hij / zij nodig heeft. Dat vraag om inzicht. Vanuit dat inzicht op de gebruikte methode(s), leerlijnen en leerdoelen kun je als school beslissingen maken in de organisatie.
Dirk-Jan de Graaf vertelde vervolgens over het belang van inzicht voor de leerkracht en benadrukte dat dit het startpunt is in de klas. ‘Als je in je voorbereiding weet welke les of welk leerdoel voor welke leerling relevant is, kun je effectief organiseren. Als je dit inzicht op een eenvoudige manier voor de leerkracht kunt realiseren komen de mogelijkheden bijna vanzelf’. Hij vertelde vervolgens hoe CBS De Grondtoon 4 jaar geleden het inzicht verkreeg via MijnLeerlijn. Ze zagen wat er wel en niet gedaan kon worden en waarom er gewoon geen tijd is wanneer je de methode blijft volgen. Vervolgens lukte het om de visie van de school te verwezenlijken. Dit resulteerde uiteindelijk in een werkbaar onderwijs op niveau vanuit leerdoelen voor iedere leerling van de school. Waarbij er zeker aandacht mag zijn voor het realiseren van; inzicht en eigenaarschap bij de leerling en leerkracht, spectaculaire daling van gedragsproblematiek, groeiende resultaten in de kernvakken en zij-instromende leerlingen met positieve resultaten.
Klik hier voor de powerpoint van de workshop
- De poortwachter dyslexie, van leesonderwijs naar dyslexiebehandeling.
Maaike Houtman en Elise Fontijn hebben de powerpoint (klik hier voor de ppt) gedeeld en daarin ook de meest gestelde vragen die gesteld zijn in de workshop toegevoegd.
- Samenwerken in de wijk…daar hebben kinderen wat aan!
In de wijk Nieuwland in Amersfoort komt een samenwerking tot stand, tussen onderwijs en ketenpartners om tot een doorgaande lijn voor hoogbegaafde kinderen te komen. Een zeer fraai voorbeeld van hoe je met elkaar in de wijk vorm kunt geven aan een project, in dit geval rond hoogbegaafdheid. De workshop had als ondertitel “geschikt is voor mensen die het verschil durven maken!” en werd gegeven door Anita van Oosten en Ella van Ginneken
- Passend onderwijs in het voortgezet onderwijs.
De workshop Passend Onderwijs in het voortgezet onderwijs werd gegeven door Riemer Poortstra, directeur SWV Eemland. In de workshop is verteld hoe de aanmelding, intake en overdracht binnen het VO plaats vindt en hoe het VO omgaat met de zorgplicht.
Klik hier voor de ondersteuningsroute, zorgplichtroute en meer informatie.
- Van voorschool naar passend onderwijs.
Invulling geven aan de zorgplicht en het onderwijsperspectief bij jonge kinderen met specifieke ondersteuningsbehoefte. Met daarbij de focus op samenwerking tussen voorschool, basisonderwijs en het samenwerkingsverband. Klik hier voor meer informatie.