25 september 2019
Terugblik: Ib-directieochtend 25 september
Brigitta Gadella opende deze ochtend met een lezing waarin het thema van dit jaar ‘succesvol samenwerken aan signalen’ nader werd toegelicht. Brigitta deelde haar overpeinzingen met de aanwezigen over 5 jaar passend onderwijs, de mooie ontwikkelingen en de scheurtjes. Ook werden tijdens de lezing de bevindingen van de inspectie besproken.
Noelle Pameijer
“ Je hoeft niet ziek te zijn om beter te kunnen worden”.
Noëlle begon met de vraag: “ als ik denk aan Handelings Gericht Werken (HGW) dan denk ik dat….of vind ik dat…
De reacties op deze vraag waren wisselend van: ‘het helpt voor het in beeld brengen van de leerling’ tot ‘wat een hoop papier werk’.
De afgelopen jaren zijn diverse ontwikkelingen t.a.v. de verbetering van HGW doorgevoerd. Noëlle die al 30 jaar met HGW bezig is gaf aan waar de grootste verschillen zijn ontstaan.
- Het uitgangspunt is dat leraren én ouders ertoe doen, ‘we hebben een gezamenlijk belang’. De HGW taal is veranderd van ‘ik’ naar ‘wij’.
- De basisattitude is aangescherpt.
- HWG kan dienen als spiegel & kader voor feedback: kies met elkaar als school welke uitgangspunten belangrijk zijn voor je school.
- Groepsoverzichten moeten niet te groot zijn. Zoek de overeenkomsten.
- Benut het OPP, maar maak het OPP klein. Beschrijf alleen wat (wettelijk) verplicht is.
- Formuleer snelle korte doelen voor een leerling, die binnen 3 weken behaald kunnen worden.
- Gebruik hulpzinnen alleen wanneer ze nodig zijn.
- We denken met elkaar mee, maar gaan niet in elkaars stoel zitten.De lezing van Noëlle is hier terug te lezen.
Na de lezing en een gezellige pauze volgde er 2 workshops:
Workshop Noëlle: Wat is effectieve inzet en ondersteuning
In de zaal werd besproken welke interventies het meest effectief zijn binnen de groep.
Belangrijk daarbij is in ieder geval de relatie tussen de doelen.
Bij ondersteuning lijkt over het algemeen 1 op 1 niet effectief te zijn. Ook is gebleken dat kinderen het doorgaans niet fijn vinden om ‘uit de klas te gaan’. Wik en weeg samen met leerkracht en het samenwerkingsverband wat het meest effectief is voor deze leerling.
Na deze workshop moet je niet verbaasd opkijken als je op het bureau voortaan een Micky Mouse met oorbellen vindt.
Aan het einde kregen de toehoorders het volgende mee om over na te denken:
- Wat sprak je aan? (‘feed up’)
- Wat gebeurt hiervan al HGW in jouw school? (‘feed back’)
- Wat kan nog handelingsgerichter? (‘feed forward’)
- En wat is daarvoor nodig? (‘groeitaal’)
Klik hier voor de powerpoint van de workshop.
In de workshop ‘in dialoog met SWV de Eem’ is gesproken, gedeeld en gehoord over: ‘hoe kunnen we een ondersteunend netwerk zijn voor de leerkracht?’ Diverse tips en tops zijn met elkaar gedeeld. Voor het uitwisselen en in dialoog zijn met elkaar is altijd tijd tekort.
Uit het kort tevredenheidsonderzoek is de ochtend gescoord met gemiddeld een 8. Er zijn diverse tips en tops gegeven die we gaan verwerken binnen de mogelijkheden.
We kijken uit naar de volgende keer op 12 maart 2020.