Site pictogram SWV de Eem

Inspiratieavond ‘Het brein van kinderen in het onderwijs’

Inspiratieavond leerkrachten

Op dinsdag 5 april organiseert SWV de Eem een inspirerende bijeenkomst voor leerkrachten met het thema ‘Het brein van kinderen in het onderwijs’. Bekijk het uitgebreide programma onderaan de pagina en schrijf je in! Laat ons daarbij weten welke workshop je wilt volgen.

Locatie & tijd

Locatie: Afaszaal de Flint in Amersfoort
Tijd: 19:30 tot 21:30 uur

Programma

19:15 uur – Ontvangst in de hal van de Afaszaal
19:30 uur – Ronde 1
20:30 uur – Ronde 2
21.30 uur – Informele afsluiting

De avond bestaat uit 2 rondes, één ronde bestaat uit de plenaire sessie en in de andere ronde wordt de workshop gegeven.

Samenwerkingsverband de Eem organiseert deze avond in samenwerking met Oudervereniging Balans.

Plenaire sessie door Dr. Dorine Slaats-Willemse, klinisch neuropsycholoog en hoofd Denkkracht.

Ongeveer twaalf procent van de kinderen in Nederland wordt aangemerkt als zorgleerling. Deze kinderen lopen vast in het schoolse leren, in veel gevallen vanwege een psychiatrische aandoening zoals ADHD of autisme. Snelle zorg op maat is belangrijk om te voorkomen dat deze kinderen grote leerachterstanden oplopen, toenemende stemmings- en gedragsproblemen laten zien of zelfs schooluitval vertonen. Welk type diagnostiek is dan nodig? En vooral: welke begeleiding/behandeling moet ingezet worden om dit kind weer goed op de rit te krijgen? In deze lezing krijgt u aan de hand van praktijkvoorbeelden een kijkje in de keuken van de klinische kinderneuropsychologie.

Over Dorine Slaats

Dorine Slaats werkt sinds 1997 als neuropsycholoog in de kinder- en jeugdpsychiatrie. In 2003 heeft zij haar promotieonderzoek afgerond met een onderwerp op het snijvlak van de psychiatrie en de neuropsychologie. Daarna is ze bij Karakter kinder- en jeugdpsychiatrie gaan werken als gz-psycholoog (en later klinisch neuropsycholoog) en senior onderzoeker. Dorine is de grondlegger van Denkkracht, centrum voor neuropsychologische expertise. Daarnaast is ze hoofddocent bij de gz-opleiding kind & jeugd van het Radboud Centrum voor Sociale Wetenschappen en lid van de Adviesraad van Balans, de landelijke vereniging voor ouders van kinderen met een leer- en/of gedragsstoornis.

Workshop 1- ‘Hoe functioneren de hersenen van kinderen met gedragsproblemen?’

Door Patrick de Zeeuw, gezondheidszorgpsycholoog

Waarom ontsteekt de ene leerling – bij commentaar – in woede en geeft de ander kalm antwoord? Hoe functioneren de hersenen van kinderen met gedragsproblemen? Verwerken zij informatie anders? Ziet de fysiologie van hun hersenen er anders uit? Betreft hun gedrag in de klas een schreeuw om aandacht? Hoe kun je als leerkracht zelf kalm blijven en beschikbaar zijn voor het kind, dat je beste bedoelingen ondermijnt; dat jou – in jouw professionele rol – machteloos doet voelen. Een workshop over geduld, zelfbeheersing, en liefdevolle aandacht.

Over Patrick de Zeeuw

Patrick de Zeeuw is universitair docent bij de sectie Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit Utrecht. Daarnaast is hij als gezondheidszorgpsycholoog verbonden aan het Ambulatorium (diagnostiek en behandeling van kinderen en jeugdigen). Zijn onderzoek richt zich op de interactie tussen kindfactoren en omgevingsfactoren bij het ontstaan van ADHD en gedragsproblemen.

Workshop 2: ‘Wanneer en hoe ontwikkelen kinderen executieve functies?’

Door Diana Smidts, GZ-psycholoog Kind & Jeugd

Diana Smidts gaat in op de executieve functies van kinderen en jeugdigen. Hoe ontwikkelen die zich in de loop der levensjaren? Wat is hun taak? En wat te doen als er – in de klassensituatie – een ‘kink in de kabel’ komt? Het is een bekend fenomeen: kinderen die in de groep niet meekomen, kunnen gedragsproblemen ontwikkelen. Ze vervelen zich, ze zijn faalangstig. Het kan zich uiten in negatief gedrag tegenover leerkrachten, tegen klasgenoten, op schoolreizen en excursies. Smidts biedt onderwijsprofessionals handvaten om – juist in de onderwijssetting – én de grillige groei van executieve functies op te merken; én hierop in de klas zo goed mogelijk te anticiperen.

Over Diana Smidts

Diana Smidts is GZ-psycholoog Kind & Jeugd en aan de University of Melbourne gepromoveerd op de ontwikkeling van executieve functies bij kinderen van drie tot zeven jaar. Samen met Mariëtte Huizinga schreef zij het boek Gedrag in uitvoering, waarin verschillende soorten gedragsproblemen besproken worden en praktische adviezen gegeven worden om hiermee om te gaan. Daarnaast is zij een veelgevraagde spreker en trainer op het gebied van executieve functies en gedragsstoornissen.

Mobiele versie afsluiten