15 november 2016
Terugblik: RT kenniskring 15 november 2016
Verslag door Myriam Voorburg
Masterclass 2.1 Materialen in de eigen praktijk
Op 17 september 2016 vond de bijeenkomst ‘Masterclass 2.1 Materialen in de eigen praktijk’ plaats die werd gehouden door enthousiaste leden van de LBRT. ‘s Morgens werden verschillende rekenmaterialen/toetsen besproken, ‘s middags taal/spelling/begrijpend lezen.
Teken je gesprek (van Adinda de Vreede): presentatie door Annemarie Laseur
Informatie: zie handout die tijdens de bijeenkomst is uitgedeeld. De handout en materialen behoren tot het cursusmateriaal en kunnen om die reden niet op de website worden geplaatst.
Tip: kaartjes ‘Helpende gedachten’ van Adinda de Vreede of ‘Eigenwijsjes’ (coachingskaartjes) o.a. bij Pica Uitgeverij te bestellen.
In een volgende bijeenkomst starten we met een werkvorm uit Teken je gesprek. Annemarie Laseur zal dit begeleiden.
Citotoetsen analyseren en interpreteren
Er vindt een uitgebreide discussie en onderlinge uitwisseling van gedachten plaats over Citotoetsen. We vatten het samen in het volgende overzicht van opmerkingen:
Cito en SBO: het wordt als frustrerend ervaren dat er een verschil is tussen methodetoetsen en Cito. Er is een school die toetsen van hetzelfde niveau maximaal 2 x afneemt en daarna doorgaat met het volgende niveau.
Suggestie van anderen:
- Toetsen op maat: wordt in het groepsplan opgenomen.
- Ontwikkeling in DLE, bij 10 maanden achterstand terug toetsen.
- Niet toetsen om het toetsen, maar meten wat je gedaan hebt en checken of het gehaald is.
- Verschil in afname: sommigen 2 x per jaar, sommigen 1 x per jaar.
- Schoolvaardigheidstoets begint pittig, PI wordt ook gebruikt.
- Tip Parnassys: individueel ingevoerde toetsen: aankruisen : inspectie meetellen : ja.
- De uitleg van Cito toetsen op maat: hoe kan je terug toetsen m.b.v. vaardigheidsscores.
- Doel Cito: Wat ga je ermee doen? Wat meet de toets? Gebruik je vs of functioneringsniveau. Wat doe je ermee als RT’er
- Dle boek: te koop bij Boom-uitgeverij.
- Als je het digitale Cito volgsysteem hebt, dan komt er een analyse uit.
- Scholen gebruiken Cito als signalering of voor schoolanalyse.
- Taal voor kleuters is geen voorspeller voor groep 3 in zijn totaliteit.
- De 5 toetsjes die bij dyslexieprotocol zitten (van Anneke Schmits ) lijken betere voorspeller.
- Auditieve synthese kan rijpingsproces zijn.
- Ervaring van meerdere RT’ers: kinderen die behandeld worden middels voorschot-benadering profiteren ervan.
Hoe interpreteer je de resultaten op kind niveau:
- Waardoor ben je verrast?
- Wat is de leeftijd van het kind?
- Is het leeraanbod passend geweest?
- Zijn er kind-factoren van invloed op de score?
- Zijn er omgevingsfactoren van invloed op de score?
- Is er een trend zichtbaar?
- Hoe vergelijk je toetsgegevens met elkaar van de diverse toetsen?