19 september 2019
Terugblik: RT Kenniskring 19 september 2019
Het thema van deze avond was ondersteunen van sociale emotionele interventies.
Voor deze bijeenkomst waren Maaike Houtman en Irma Frommink uitgenodigd om hun kennis en vaardigheden met de 27 remedial teachers te delen.
Maaike Houtman, onderwijsondersteuner en medeauteur van “Wijzer in Mindset (WIM)”. Zij vertelde over het gedachtegoed van Carol Dweck rond het begrip mindset. Er blijkt in de praktijk echter behoefte aan verdieping en aanscherping. Met de WIM kom je tot een nog diepere, gezonde mindset. Want hoe doe je dat nou écht: leren van je fouten en uitdagingen durven aangaan? En móet je eigenlijk wel altijd een groeimindset nastreven? Wat zijn de voordelen van een fixed mindset in sommige situaties. Hoe kom je bij een fixed mindset naar een helpende gedachte? Met behulp van een verzameling bestaande modellen (zoals de Cirkel van invloed, GGGGG-model, timemanagement matrix, en de weg naar de ontwikkeling) kun je gedachten – en daarmee gedrag – positief sturen. Aan de hand van slimme voorbeeldvragen leer je vaste mindset-triggers te herkennen bij een leerling, en daarop in te spelen. Zodat hij of zij de juiste mindset verder kan ontwikkelen.
Irma Frommink gaf een presentatie over haar werk op de 3e van der Huchtschool in Soest. Zij ondersteunt leerlingen met leer en sociaal-emotionele problemen. Hierbij komt ze veel leerlingen tegen die piekeren. Haar hoofddoel is om leerlingen zichzelf beter te laten kennen, en zodoende beter voor zichzelf te laten zorgen. Materialen die zij veel inzet bij deze leerlingen kwamen aan bod. Onder andere het Volle Hoofden Boek, meditatie voor leerlingen, blogs van Tea Adema, en filmpjes van Re-Chill. Irma werkt op deze school veel samen met de leerkrachten, zodat de transfer van haar werk in kleine groepjes meegenomen kan worden naar de gehele groep.
Het was een heel geslaagde avond.
De volgende RT-kenniskring is op 6 februari 2020, inschrijven kan vanaf nu.