7 februari 2017
Terugblik: RT Kenniskring 7 februari 2017
Verslag RT – Kenniskring 7 februari 2017
Notulist: Annette Struyk- Ursem
Deze kenniskring stond geheel in het teken van TOS (taalontwikkelingsstoornis) gegeven door gastspreekster Karijn Falke, ambulant dienstverlener en logopedist, werkzaam bij Koninklijke Auris Groep. We kregen een hand-out van de presentatie (zie downloads) en een handreiking voor de RT om leerlingen met TOS te ondersteunen. De presentatie bestond uit verschillende werkvormen: kennisoverdracht, interactief bezig zijn en het analyseren van filmpjes van kinderen met een TOS.
Wat kwam er o.a ter sprake?
Wat is nu het verschil tussen een taalachterstand en een Taalontwikkelingsstoornis (TOS)?
Een taalachterstand is iets anders dan een taalontwikkelingsstoornis. Alle kinderen met een taalontwikkelingsstoornis hebben een taalachterstand. Maar niet alle kinderen met een taalachterstand hebben een taalontwikkelingsstoornis. Een taalachterstand ontstaat soms ook als een kind te weinig te maken krijgt met taal in de eerste levensfase, bijvoorbeeld:
- Ziekte
- Problemen in de thuissituatie
- Omdat ouders weinig voorlezen.
- Te weinig praten met hun kind.
- Het kind de kans niet geven om te leren praten, door zelf de zin steeds af te maken.
Een kind dat weinig met taal in aanraking komt leert eigenlijk nooit goed praten. Dat heeft niets te maken met een probleem in de hersenen.
Taalontwikkelingsstoornis herkennen
Sommige kinderen brabbelen of praten weinig tot niet op een leeftijd waarop dat wel normaal is. Een reden om aan de bel te trekken. Een taalontwikkelingsstoornis herken je aan:
- Moeite met de taalvorm, dus onjuiste grammatica, woordvorming en zinsopbouw.
- Moeite met het uitspreken van klanken en van woorden met meer lettergrepen.
- Niet goed begrijpen wat er gezegd wordt.
- Langzame opbouw van woordenschat, dus weinig woorden leren en moeite het juiste woord te kiezen in de juiste situatie.
Niet ieder kind met een taalontwikkelingsstoornis heeft last van al deze problemen. Soms wisselen de symptomen per levensfase. Bij deze problematiek is het belangrijk dat er bijv. een psycholoog, audioloog, logopediste, afdeling KNO UMC Utrecht (locatie WKZ), worden ingeschakeld om tot een juiste diagnose en begeleiding te komen.
Tip: Maak gebruik van de site van simea: simea.nl
Belangrijk: Bespreek je zorg met een logopediste. Ga niet zelf eerst onderzoeken, er gaat anders al teveel tijd verloren!
De remedial teacher helpt de doelen in kaart te brengen door het voeren van een kindgesprek n.a.v. hetgeen is gesignaleerd. Wat wil het kind graag van jou leren? Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met concreet aanschouwelijk materiaal. Pas later ga je 2 – dimensionaal werken.
Taal staat altijd in relatie tot de drie ontwikkelingsgebieden: gedrag, communicatie en leren. Er wordt altijd tegelijkertijd aan alle drie de ontwikkelingsgebieden gewerkt.
Communicatieve redzaamheid in de klas:
- Om je goed te kunnen uiten.
- Om te zorgen dat anderen je goed begrijpen.
- Om anderen goed te begrijpen.
Taalontwikkeling in relatie tot Leren:
- Voldoen aan de voorwaarden voor leerontwikkeling.
- Gebruik maken van de leerstijl van het kind.
- Remediëren <-> compenseren.
- Executieve functies
Taalmoeilijkheden in relatie tot Gedrag:
- Tempo laag door trage informatieverwerking.
- Terug trekkend gedrag.
- Erbij willen horen.
- Frustratie
Daarnaast kregen we kennisoverdracht en tips bij de onderdelen taalbegrip, taalgebruik en taalproductie. Het onderdeel ‘meertalige (NT2) kinderen kwam heel even ter sprake. Belangrijk om te weten is dat als de moedertaal goed is een taalachterstand snel kan worden ingehaald. Echter is de moedertaal ook een probleem dan kan het mogelijk een TOS worden. Zet een tolk in om hier achter te komen. Josée Coenen heeft veel over NT2 geschreven, zie haar website. Het komende RT magazine staat o.a. in het teken van NT2.
Andere interessante site die voorbij kwam: www.digiwak.nl (WAK: woordenlijst Amsterdamse kinderen)
Zelf nog gevonden: http://woorden.wiki.kennisnet.nl/Handreikingbaklijst (BAK: Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters)
Het was een interessante RT bijeenkomst!
Volgende bijeenkomst donderdag 6 april 13.15 uur
Laatste bijeenkomst dinsdagavond 23 mei staat in teken van ‘Teken je gesprek’.