14 februari 2019
Terugblik: Samen-werken tussen onderwijs en zorg in het belang van kinderen
Op 14 februari 2019 kwamen leerkrachten, wijkteam-medewerkers, wethouders, intern begeleiders, bestuurders en directeuren bijeen om met elkaar te spreken, te delen en te beleven tijdens de conferentie: Betekenisvol samenwerken vanuit het hart
De passievolle dagvoorzitter heeft met de aanwezigen diverse thema’s uitgediept, er werd gelachen, gedeeld, gesproken, geluisterd en zelfs gezongen met elkaar. Dit alles heeft geleid tot 7 waardevolle basisafspraken.
Deze afspraken kwamen voort uit de lezing over het tijdperk van veranderingen, want onze wereld verandert snel, vraagt om aanpassing van onze manier van werken. Als we met elkaar succesvol willen samenwerken dan start de samenwerking altijd met het ontwikkelen van relaties en het bouwen aan vertrouwen en veiligheid. Een goede communicatie is een voorwaarde.
- Aannames in de communicatie zijn funest voor de relatie. Vandaar dat we in dialoog gaan.
- Wat is jouw werkelijkheid van de situatie?
Door in dialoog te gaan en werkelijkheid te toetsen komen we tot de volgende resultaten:
We zijn in dialoog
We kennen elkaars expertise
We werken hard vanuit het hart
We optimaliseren onze samenwerking
We spreken begrijpelijke taal voor iedereen
We kennen de procesafspraken of weten ze te vinden
We weten wat er nodig is om ons verlangen te bereiken
We zijn doordrongen van het belang van een wijkgerichte aanpak
Samen hebben we een missie te volbrengen. Een gezamenlijke ambitie om betekenisvol te zijn in belang van kinderen. Diversiteit dient uitgangspunt van onze samenleving en samenwerking te zijn.
Een bezoeker gaf het volgende terug: “Ondanks de bergen werk die iedereen op zijn of haar werkplek achterlaat, een mooie ontmoeting en een middag waarin de radertjes weer extra gaan draaien. Uiteraard heb ik de belofte gemaakt om alles te doen om de samenwerking optimaal te maken” .
Over welke belofte heeft zij het? Aan het einde van de middag zijn we gekomen tot 7 waardevolle basisafspraken waar elke bezoeker zijn of haar naam onder kon zetten:
- We leggen de verantwoordelijkheden daar waar ze horen.
- We werken vanaf de start met het ondersteuningsteam samen in het belang van kinderen.
- We starten elke keer met de vraag: Wat hebben we nodig om dit kind te ondersteunen?
- We eindigen met de vraag: Is het hiermee opgelost voor dit kind? Als het niet opgelost is, laten we het kind niet los, totdat het probleem opgelost is.
- We werken vanuit onze gezamenlijke waarden en evalueren vanuit die waarden.
- Ouders weten waar ze terecht kunnen voor ondersteuning, doordat ze hier adequaat over worden geïnformeerd.
- We laten kinderen niet onnodig wachten.
Ben je niet in de gelegenheid geweest om deze middag aanwezig te zijn, dan krijg je de komende periode op diverse gelegenheden de uitnodiging om alsnog de basisafspraken te ondertekenen.
Aan het einde van de middag ontving elke bezoeker een boekje met de titel: Met Lef! Hierin staan 7 goede voorbeelden van samenwerking tussen onderwijs, samenwerkingsverband en zorg.