Site pictogram SWV de Eem

Studieochtend voor directie en IB 01-11-2016

studieochtend voor IB’ers en directie, 1 november

Programma

Na een gezamenlijke start zullen er vier korte informatieve ronden zijn, waarin we in groepen uiteen gaan om kennis op te doen en informatie uit te wisselen.

Thema 1: Onderwijs op maat aan langdurig zieke kinderen

Het vormgeven van passend onderwijs aan leerlingen met een langdurige ziekte vraagt veel van de creativiteit van de onderwijsprofessional. Hoe doe je dat? Wanneer is een kind langdurig ziek? Wat moet je aan onderwijs bieden? Wie kan je betrekken, welke mogelijkheden zijn er? De Kleine Prins Expertisecentrum zal een informatieve workshop verzorgen, waarin helder wordt wat je als school, in samenwerking met experts, kunt betekenen voor het onderwijs aan deze leerlingen.

Thema 2: Nieuwkomers in het regulier onderwijs

Als school kun je te maken krijgen met leerlingen die van buiten de Nederlandse grens komen. Kinderen zonder of met beperkte Nederlandse taal of kinderen die nooit onderwijs hebben gehad. Hoe pak je dit aan als school? Welke mogelijkheden zijn er? Wat kan je aan onderwijs bieden? Wie kan je betrekken? Vragen waar velen graag antwoorden op willen om zo handvatten te krijgen voor het eigen proces binnen de school. Binnen de regio van SWV de Eem is er expertise m.b.t. deze leerlingen aanwezig, o.a. in de Taalklas van de Wijde Wereld. In deze informatieve workshop zullen bovenstaande vragen worden beantwoord vanuit de kennis die is opgedaan door jarenlange ervaring van onderwijs aan deze leerlingen die hier in Nederland onderwijs willen volgen om zo tot optimale ontwikkeling te komen.

Thema 3: Leerplicht als samenwerkingspartner

Iedereen kent die situaties waar het niet meer lukt om een leerling optimaal te kunnen begeleiden in zijn of haar ontwikkeling. Ondanks alle inzet van alle betrokkenen leidt dit soms tot (tijdelijk) thuiszitten van een kind. Hoe ga je daar als school mee om? Wat moet je dan doen? Wie moet je informeren? Hoe loopt dit proces? Wie is waar verantwoordelijk voor? Hoe krijgen we deze leerling weer terug in het onderwijs? Deze workshop zal verzorgd worden door leerplicht van de gemeente. Vanuit het perspectief van de leerplichtambtenaar zal het proces geschetst worden m.b.t. thuiszitters, zodat alle betrokkenen vanuit hun eigen professionaliteit en betrokkenheid kunnen werken aan passend onderwijs zonder thuiszitters.

Thema 4: Voorkomen van betrokkenheid van geschillencommissie

Soms gebeurt het dat ouders het niet eens zijn met de visie van school op wat passend onderwijs zou zijn voor hun kind en hoe dit wordt vormgegeven. Ouders kunnen dan terecht bij de Geschillencommissie. Wat als er een klacht m.b.t. jouw school bij de geschillencommissie komt? Hoe gaat de Geschillencommissie te werk? Waar kijkt de commissie naar? Wat is jouw rol als school hierin? Wat moet je doen? Wat moet je niet doen? Aan de hand van de procedure van de Geschillencommissie zal de coördinator commissies passend onderwijs van de Onderwijsgeschillencommissie antwoord proberen te geven op deze vragen.

Mobiele versie afsluiten