11 mei 2017
Terugblik: Studieochtend directie en ib
Tijdens afgelopen studieochtend voor directie en ib is er met elkaar een terugblik en een vooruitblik gegeven betreft denken, dromen, durven, doen van passend onderwijs binnen Samenwerkingsverband de Eem.
Denken
Bij de workshop van denken is stevig doorgedacht over diverse ontwikkelingen rondom passend onderwijs met als vraag: passend onderwijs is…
- … onderwijs dat past bij de onderwijsbehoefte van ieder kind.
- … passende ondersteuning voor de leerkracht.
- … onbetaalbaar.
- … vakmanschap.
- … een kans om het onderwijs naar een hoger niveau te brengen.
- … denken in mogelijkheden en continue ontwikkeling.
- … is best passend.
- … groei!
Debat
In het debat wat opgezet was vanuit de setting van het lagerhuis zijn diverse stellingen naar voren gebracht. Er was behoorlijk wat lef voor nodig om met een paar mensen of soms alleen tegenover een grote groep voorstanders te gaan zitten. Het totaal leverde een mooi debat op, waarin ook duidelijk werd hoe er over de verschillende stellingen wordt gedacht. Helaas kunnen we ze hier niet allemaal bespreken, een enkele laten we hier naar voren komen.
Eén van stellingen dat er over 5 jaar geen s(b)o-setting meer zou moeten zijn, werd over het algemeen positief ontvangen, de tijd van 5 jaar is mogelijk te ambitieus. En in de voorwaarde om dit te realiseren is heel wat nodig, in expertise, huisvesting en voor die kinderen die altijd iets speciaals nodig hebben.
Meer handen in de klas is de oplossing is voor het realiseren van passend onderwijs, dit is volgens de aanwezigen niet de gehele oplossing, zo doet de expertise van de leerkracht er zeker toe en de juiste verdeling van middelen is van invloed op vorm geven van passend onderwijs in de groep.
Het zelf arrangeren is wisselend voor de scholen, er zijn scholen die dit zelf kunnen maar voor sommige scholen is het nog ingewikkeld. Het is en blijft maatwerk op school- en op leerlingniveau.
Dromen
Als je met elkaar mag dromen over passend onderwijs dan komen de mooiste dingen naar voren, hier komen een paar highlights:
Samen / kleine klassen / flexibele tijden en schoolvakanties / summerschool/ de levenskunstschool / inclusief onderwijs / genoeg tijd / veel ruimtes in de school / waardering voor het vak/ hoge kwaliteit van de Pabo / verminderd werkdruk / de conciërge moet terug / leerkrachten-experts / talentontwikkeling / interculturele school een afspiegeling van de samenleving / alleen administratie die er toe doet.
Binnen de scholen is alles zo ingericht dat passend onderwijs een succes is en de media heeft alleen nog maar succesverhalen in het nieuws.
Doen
Voor de meeste mensen was de workshop “doen” een redelijk prettig rustpuntje om buiten in het zonnetje een to do list te maken over wat men de komende periode of op langere termijn wil gaan doen.
- Onderwijsconcept aanpassen
- Structureel uitnodigen van SWV de Eem voor consultatie
- Meer in de groepen gaan kijken
- Inschrijven voor de teamscholingen, voor mijn gehele team
- Inzicht krijgen in de geldstroom van de school, bestuur vragen
- Nieuw schoolgebouw realiseren
- Samenwerken met alle partijen bevorderen
- Warme overdracht realiseren met externe scholen