22 maart 2018
Terugblik: Studieochtend directie en ib 22 maart
Deze ochtend stond in het teken van aanbevelingen vanuit het werkveld voor het nieuwe ondersteuningsplan.
Bijna 100 bezoekers hebben met elkaar in 3 verschillende groepen gesproken over:
- basisondersteuning
- arrangeren
- samenwerken
Basisondersteuning
De 10 beloftes met de onderliggende 80 indicatoren zijn kritisch gelezen en besproken met daarbij 3 vragen:
- Is de bedoeling van de belofte helder?
- Past deze belofte binnen de basisondersteuning?
- Is er aanscherping nodig op de belofte?
Terugkoppeling op de beloftes:
- Het is wenselijk dat met name belofte 9, meer uitgeschreven gaat worden.
- Het proces van handeling gericht werken, waaronder ook het monitoren, heeft een aanpassing nodig in de beschrijving van het moment van bespreking en beschrijving van groepsplannen. Het onderwijs afstemmen op tenminste 3 niveaus is wenselijk om toe te voegen, met de aanbeveling op doelgericht werken van de leerkracht.
- De leerling mag in de basisondersteuning een duidelijker plek krijgen.
Zorg die is uitgesproken als het gaat over het wel of niet op orde hebben van de basisondersteuning heeft te maken met gevoelens van:
Als we de basis niet op orde hebben, worden we hier dan op afgerekend? Als we de basis wel op orde hebben, krijgen we dan ook geen ondersteuning meer?
Het gevolg kan zijn dat men niet volledig eerlijk het SOP beschrijft.
Aanbevelingen:
- De basisondersteuning beschreven in de beloftes is van grote meerwaarde voor het in kaart brengen van de kwaliteit van je school en de scholen in de wijk.
- Beschrijf in het nieuwe ondersteuningsplan helder hoe de samenwerking met wijkteams en gemeente tot stand zou moeten komen/werkt.
- Vermijd de bureaucratie. Met elkaar willen we zorgdragen voor dit aspect van werkdrukverlaging.
Er is veel kennis en expertise aanwezig binnen het samenwerkingsverband op alle niveaus. Het is wenselijk dat er inzicht op wijk- en gebiedsniveau komt over dit aanbod en dat er meer gebruik gemaakt kan worden van elkaars kennis. Het delen van kennis via een netwerk zou hiervoor georganiseerd moeten worden.
Voor scholen is het noodzakelijk dat men inzicht heeft in de school-en groepspopulatie. Deze verschillen per wijk en per gemeente. Het inzichtelijk maken hiervan levert op dat er verschillen kunnen zijn voor eventueel arrangeren op gebied- en wijkniveau.
SOP
Over het SOP-instrument en werkwijze zijn de volgende uitspraken gedaan:
- Het jaarlijks bespreken van de schoolontwikkeling met het samenwerkingsverband is van meerwaarde.
- Het SOP is een wettelijke verplichting voor alle scholen. Behoud het huidige instrument. Een zelfevaluatie instrument is belangrijk, wat je jaarlijks aanzet tot denken en handelen hierop en de capaciteiten van je team in beeld brengt.
De volgende onderbouwing ligt hieraan ten grondslag:
- Het instrument is bekend, bij de diverse doelgroepen.
- Het team binnen de school kan nog veel meer meegenomen worden in het gebruik van het SOP en wat dit voor het dagelijkse handelen betekent. En inzicht geeft in de mogelijkheden van de impulsgelden binnen de basisondersteuning.
Aanbevelingen:
- Vereenvoudig het instrument zodanig, dat je met uitklap schermpjes moet werken als iets niet op orde is wordt het aangegeven en wanneer het wel op orde is je sneller door kunt.
- Hou het jaarlijkse SOP gesprek met samenwerkingsverband en bestuur samen.
Arrangeren; adviesbureau voor 1 dag
In de sessie over arrangeren hebben we met elkaar nagedacht over hoe we het arrangeren binnen SWV de Eem kunnen optimaliseren en verduurzamen.
Alle kennis die wij met elkaar hebben verzameld en de praktijkervaring die we hebben opgedaan waren de input voor een concreet resultaat: ‘arrangeren doen we zo!’
Aan de hand van verschillende vragen en stellingen zijn we in groepen in gesprek gegaan om uiteindelijk te komen tot een advies. De 3 belangrijkste kernwoorden waren:
Flexibel, Dichtbij, Delen.
Flexibel:
- Geclusterd op onderwijsbehoeften. Dit kan binnen de school, maar ook op gebieds- en wijkniveau.
- Daar waar mogelijk zou de populatie binnen de school zoveel mogelijk een doorsnee moeten zijn van de populatie in de wijk.
Dichtbij:
- Startbudget met middelen en expertise voor elke school en/of wijk, zodat de school in overleg met de onderwijsondersteuner dit kan inzetten als eerste aanzet voor extra ondersteuning.
- Onderwijsondersteuner meer in gebied(wijk) en de school om samen op te trekken bij de vraagstukken die er spelen binnen gebied(wijk).
- Daar waar kan arrangeren aan tafel.
- SBO voorziening binnen gebied(wijk). Net als een aantal voorzieningen die je niet als school ‘alleen’ kan ‘vullen’.
Delen:
- Delen van dingen werkt.
- Delen van expertise.
- (Ver)Delen van de leerlingen met extra ondersteuning.
Valkuil van delen is dat we dat vaak zien in overlegstructuren. Dit willen we graag voorkomen. Doen, moet het codewoord zijn. Voordoen, nadoen.
Verder:
Minder papierwerk; het OP kan korter.
Aansluiten of verder gaan op dossier wat de school heeft . Samenwerken als ondersteuningsteam, met daarbij het wijkteam, behoeft aandacht om snel met elkaar te kunnen schakelen.
Samenwerken: vanuit irritaties op zoek naar wat beter kan!
De deelsessie over samenwerking maakte inzichtelijk dat de samenwerking tussen de scholen en SWV de Eem volgens de meeste ib’ers, directeuren en onderwijsondersteuners goed verloopt. Gemiddeld wordt deze namelijk bestempeld met een rapportcijfer van een ‘8’. Echter, er zijn situaties waarin de samenwerking niet lekker loopt. Op die situaties hebben we in de bijeenkomst ingezoomd, om ook die te verbeteren naar de toekomst toe.
De opbrengst van de sessie: Naast het gegeven dat de aanwezigen aangaven het als waardevol te beschouwen om zo in gesprek te gaan over de samenwerking en deze eens vanuit verschillende perspectieven te beschouwen, kwamen er ook inhoudelijke verbeterpunten of aanscherpingen naar voren.
- Aansluiting tussen school en onderwijsondersteuner: hoe kan deze vroegtijdig nog beter aansluiten, bijvoorbeeld door preventiever op school aanwezig te zijn? Op deze manier kunnen school en onderwijsondersteuner in samenspraak de gewenste ondersteuning vormgeven.
- Verschillen: Er worden verschillen in de werkwijze van onderwijsondersteuners ervaren, en ook grote verschillen tussen scholen. Hoe kan je daarop aansluiten en welke verschillen mogen er bestaan, die toch niet belemmerend werken. Hoe ga je op een effectieve manier met elkaar in gesprek over deze verschillen, om zo de samenwerking te versterken?
- Bureaucratie (dossiervorming, papieren, formats): neem deze onder de loep. Voorkom dat (het ontbreken van) papier de samenwerking in de weg staat.
- Kunnen we in de regio de samenwerking beter benutten om te leren van elkaar? En de aanwezige expertise in scholen beter te benutten? Kunnen de onderwijsondersteuners hier een rol in spelen?
- Tot slot de behoefte om de samenwerking in de wijk (wijkteams) te stroomlijnen, en de vraag of het samenwerkingsverband daar een rol in kan spelen.
Als afsluiting is in een tribune gesprek ingegaan op de thema’s die van belang zijn om te gaan implementeren voor de volgende periode en nabije toekomst.
SWV de Eem, wil graag benadrukken dat we altijd open staan voor verbetering, suggesties en ideeën. Hiervoor kan het contactformulier van de website gebruik worden of een mail naar Info@swvdeeem.nl