8 november 2017
Terugblik: Studieochtend directie en ib 8 november
De ruim 140 aanwezigen werden deze ochtend verwelkomd met heerlijke geuren van ‘ de bakbar’. Onder het genot van verse koekjes zijn we gaan nadenken over de 3 belangrijkste thema’s van passend onderwijs. Brigitta Gadella, directeur van SWV de Eem, heeft elk thema ingeleid met cijfers, daarna volgde een vraagstelling voor het gesprek aan tafel.
TLV
Is het bij jou op school ook zo, dat er vaak direct een TLV wordt aangevraagd bij handelingsverlegenheid?
In de gesprekken kwam naar voren hoeveel expertise er is binnen de regio. De wens om hiervan meer gebruik te maken werd aangegeven. Het delen van kennis en kunde is van grote meerwaarde in de verschillende processen op een school, dus niet alleen bij een TLV maar ook bij het arrangeren en in de basisondersteuning. Het is wenselijk om in dit proces meer preventieve samenwerking te hebben met het SWV. Mogelijk dat een expertise arrangement voorafgaande aan een TLV helpende kan zijn.
Op welke manier zou een onderwijs ondersteuningsarrangement het verschil kunnen maken?
Er werd hierover wisselend gedacht, dit heeft te maken met de verschillen in het niveau van de basisondersteuning. Daarnaast werd duidelijk aangegeven dat de kennis vanuit het SBO/SO van meerwaarde is in dit proces.
Arrangeren
Herken je je school in het volgende: door vergroting van de expertise schoolbreed is er een verminderen van TLV aanvragen en vervolgarrangementen?
Op welke manier maakt of zou een arrangement het verschil kunnen maken?
Tijdens dit gedeelte kwam de zorg over de leerkracht naar voren over de uitvoering van een arrangement in een groep van 30 leerlingen. Men ziet dat de inzet van expertise vanuit het arrangement met name gericht is op individuele ondersteuning. Dat vraagt wat van de leerkracht en het klassenmanagment. Er werd doorgesproken over het gegeven dat mogelijk het onderwijsconcept zoals dat nu bij veel scholen gehanteerd wordt, niet passend in deze tijd en bij de leerlingen van nu.
Basisondersteuning
Herken je jouw school in het beeld dat geschetst is dat de handelingsverlegenheid met name in de middenbouw plaatsvindt?
Herken je jouw school in het beeld van het niveau van de basisondersteuning?
Vanuit de zaal werd opgemerkt dat het soms logisch is dat de handelingsverlegenheid pas later optreed omdat soms gedrag pas later zichtbaar is. Maar het is duidelijk dat het belang van preventie en preventief inzetten groot is voor de leerlingen en de school. Kennisdelen van elkaars expertise is wenselijk.
Brigitta Gadella slot af met een samenvatting en een reactie.
Binnen het samenwerkingsverband zijn we met elkaar verantwoordelijk voor alle 28.000 leerlingen. Het is maar een kleine groep leerlingen (7%) die extra ondersteuning nodig heeft waarvoor de zware bekostiging binnen komt. Hoe beter we met elkaar de basisondersteuning op orde hebben, hoe meer leerlingen hiervan kunnen profiteren. Immers wat goed is voor 1 kind is goed voor iedereen.
In de basisondersteuning kan zeker een arrangement met expertise worden afgegeven, dat sluit aan bij het ondersteunen van de leerkracht die het moet doen. Hierover kan de onderwijsondersteuner laagdrempelig benaderd worden om samen te sparren. We zien al dat dit op veel scholen gebeurt.
Om optimaal te kunnen afstemmen op leerlingen van de 21ste eeuw is het belangrijk om deze helder in beeld te brengen. Dat kan betekenen dan het onderwijsconcept anders moeten worden in gericht Het SWV kan hierin mee denken en ondersteunen door bv het clusteren van arrangementen.
Onderstaande punten die verder ter tafel zijn gegeven nemen we mee in verdere beleidsontwikkelingen:
- Is het SOP nog wel van deze tijd?
- Hoe kan de administratie in het OP(P) geoptimaliseerd worden?
- Hoe zorgen we voor autonomie en regie bij besturen en scholen?
- Andere vormen van arrangeren ontwikkelen.
Als afsluiting nam lector Huub SOS ons mee in zijn speech over het gegeven dat mensen het niet makkelijk vinden om te veranderen. De aanwezigen gaven SWV de Eem terug dat het een goede ochtend is geweest met mooie gesprekken en een heldere inhoud. We kijken met elkaar uit naar de ib-directiedag van donderdag 22 maart 2018.
Fotogalerij