Cursus Het Lerende Brein

Er is steeds meer bekend over het functioneren van het brein. Maar wat kan je ermee in de klas? Wat is de rol van executieve functies bij het leren? De neuropsychologische invalshoek, die het uitgangspunt is van deze cursus, geeft je een frisse blik op het lesgeven. Door te begrijpen wat er tijdens de les in het brein van leerlingen gebeurt, kun je je handelen nauwkeuriger afstemmen op dat wat leerlingen op dat moment nodig hebben.
Wat levert de cursus je op?
- Je hebt basale kennis van het lerende brein
- Je weet hoe leerkrachtvaardigheden (‘breinsleutels’) invloed uitoefenen op het lerende brein
- Je kunt deze leerkrachtvaardigheden bewust inzetten om ervoor te zorgen dat opdrachten goed aansluiten bij de kennis en vaardigheden van de leerlingen
- Je weet welke belemmeringen kinderen bij het leren kunnen ervaren, wanneer bepaalde functies in het brein onvoldoende of anders ontwikkeld zijn of tijdelijk minder goed functioneren
- Je weet dat kinderen door deze belemmeringen specifieke onderwijsbehoeften hebben en hoe je hieraan tegemoet kunt komen
- Je kunt theoretische kennis toepassen in praktijksituaties
Opbouw en Studiebelasting
De opbouw van de cursus is blended. Dit betekent dat de cursus wordt gecombineerd met 2 e-modules die de cursist zelf, voorafgaande aan de eerste bijeenkomst, en tussen de bijeenkomsten in bestudeert.
De studiebelasting is 15 uur (inclusief de fysieke bijeenkomsten); voor de eerste e-module met opdrachten staat 3 uur.
De cursus wordt afgesloten met een certificaat als aan de volgende criteria is voldaan:
- E-learningmodules zijn 100% voltooid
- 100% aanwezigheid op de bijeenkomsten
- Voldoende voor de toets (e-module 1)
- Voldoende voor de eindopdracht