Spelen Moet! Inspiratiebijeenkomst Opbrengstgericht spelen in groep 1 en 2

Kleuters leren al spelend de wereld om hen heen kennen. Het daarom belangrijk dat leerkrachten op school een inspirerende en rijke speelleeromgeving inrichten, waarin jonge kinderen volop ontdekkend leren en waarin zij in interactie met elkaar zich kunnen ontwikkelen. Om deze ontwikkeling zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen bieden leerkrachten tevens een rijk spelaanbod en begeleiden zij hen in hun spel.
Hiervoor is het van belang om te weten wat je van jonge kleuters mag verwachten. Bijvoorbeeld als het gaat om zelfredzaamheid, zelfstandigheid, taakgerichtheid en spelontwikkeling.
In deze twee bijeenkomsten komen verschillende ontwikkelingsdomeinen van kleuters aan bod: wat laten de kleuters je zien en horen en wat betekent dat voor de dagelijkse praktijk in groep 1-2? We bespreken hoe jij als ib-er jouw collega’s kunt ondersteunen in het bieden van een rijke speelleeromgeving, zodat er volop gespeeld én geleerd wordt!
De volgende onderwerpen staan centraal:
- Kijken naar jonge kinderen, wat laten de kinderen zien en horen? Wat mag je verwachten?
- Ontwerpen van een rijke speelleeromgeving, hoe doen jullie collega’s dat en hoe kun je hen ondersteunen?
- Spel begeleiden, wat zie je in de groepen? Welke vragen hebben jouw collega’s en welke vragen heb jij?
Voorbereiding: ga op groepsbezoek bij je collega’s en neem evt. vragen naar aanleiding daarvan mee naar de bijeenkomst.
Opbrengst
Aan het eind van de bijeenkomst:
- heb je je kennis over een aantal domeinen van de ontwikkeling van jonge kinderen opgefrist en aangescherpt
- heb je handvatten gekregen om je collega’s te ondersteunen in het inrichten van een rijke leeromgeving
- heb je ideeën opgedaan hoe je je collega’s kunt inspireren om een passend spelaanbod te kunnen bieden