Training Gedrag is een Signaal

Omgaan met opvallend gedrag
Als onderwijsassistent vraag jij je vast wel eens af waarom een kind opvallend gedrag laat zien. Hoe komt het dat het ene kind zo druk is, en een ander kind juist heel stil? Waarom reageert die ene leerling steeds zo opstandig of zelfs agressief?
Kinderen geven met opvallend gedrag (bewust of onbewust) een signaal af. Wanneer je die signalen begrijpt, kun je de leerling en de leerkracht beter ondersteunen. Daarom leer je tijdens deze training gericht te observeren om er achter te komen welke signalen kinderen met hun gedrag geven. Je reflecteert daarbij kritisch op jouw eigen handelen. Zo kun je een afgewogen keuze maken om individuele leerlingen op de meest passende manier te ondersteunen. Ook leer je de interactie tussen een leerling en anderen goed in kaart te brengen. Dat helpt je om de begeleiding goed te kunnen afstemmen op zijn mogelijkheden en behoeften.
We gaan tijdens de cursus aan de slag met eigen casussen en praktische hulpmiddelen.
Tijdens de training is er veel ruimte voor uitwisseling en het toepassen op eigen casussen.
Het boek Gedrag is een Signaal (H. Bijl-van Gelder & E. van Efferen-Wiersma) is een passend naslagwerk bij de inhoud.
De training bestaat uit 3 bijeenkomsten van elk 2 uur.