Site pictogram SWV de Eem

Remedial Teaching Kenniskring weer van start

RT Kenniskring

De Remedial Teaching kenniskring bestaat dit jaar uit zo’n 40 gedreven rt-ers uit de regio die, onder de deskundige leiding van Petra Harpe, kennis en ervaringen met elkaar delen. Het motto ‘leren van en met elkaar’ vindt zijn uitwerking in vijf door het jaar verspreide bijeenkomsten. De eerste ontmoeting vond plaats op 24 september.

Bij binnenkomst is de warming up al begonnen. Overal praten mensen met elkaar of in kleine groepjes: kennismaken met nieuwe gezichten; informeren naar elkaars bezigheden; met elkaar spreken over…een kind, …een werkwijze, ….een bezoek aan een recente beurs, …. een interessant boek dat iemand heeft meegenomen.

Petra doet de aftrap. Een nieuw jaar met nieuwe kansen voor inspirerende onderwerpen. Op het wensenlijst staat onder meer HGD (handelingsgerichte diagnostiek) en HGB (handelingsgericht begeleiden), maar ook communicatie met ouders en betrokken behandelaars. Daarnaast wordt een voorstel gedaan om een smoelenboek te maken. Zo kunnen we elkaar nog makkelijker vinden en benaderen. Bijvoorbeeld voor intervisievraagstukken of vragen over materialen, boeken of websites uit onze ‘Kennisbank’.

Vandaag staat in het teken van een presentatie over de doelstellingen van SWV de Eem en de rol die remedial teachers hierbij kunnen spelen. De bal wordt aan het rollen gebracht door Brigitta Gadella (directeur van SWV de Eem). In een helder verhaal neemt ze ons mee langs basisbegrippen van Passend Onderwijs: zorgplicht en basisondersteuning. Van daaruit wordt het beeld geschetst over de rol die het SWV de Eem hierin speelt en de visie die men aanhangt. Wat kan het SWV voor de scholen betekenen? Wanneer kan het SWV worden ingeschakeld? Hoe verloopt de procedure voor het aanvragen van een arrangement? Veel rt-ers zijn betrokken bij verzoeken tot en uitvoering van aanvragen voor extra ondersteuning en komen met vragen waar zij in de praktijk tegenaan lopen. In korte een-tweetjes worden problemen besproken en getackeld.

Bij SWV de Eem staat het streven naar maatwerk voorop. Voor ieder kind dat extra ondersteuning verdient wordt gezocht naar de beste match met betrekking tot het aanbod van expertise en begeleiding. Hiertoe heeft het SWV een expertisecentrum opgericht waarbij aanbieders zoals remedial teachers zich kunnen aansluiten. Met behulp van dit lokale netwerk (de zogenaamde ‘flexibele schil’) kan voor scholen een arrangementsaanvraag gekoppeld worden aan een passend begeleidingsaanbod. Remedial Teachers worden aangemoedigd zich hierbij aan te melden (o.b.v. zzp). Op basis van kennis en ervaring wordt een indeling gemaakt naar basis-, ervarings- of expertniveau.

Na twee uur wordt het eindsignaal gegeven, maar niet voordat een afsluitend rondje met vragen en/of andere wetenswaardigheden heeft plaatsgevonden. Voor intervisie is in de speelronde van vandaag geen tijd meer. De voorbereide casus wordt buiten de bijeenkomt binnen het rt-netwerk besproken.

Emily Renders
RT-er Montessorischool Pallas Athene

Mobiele versie afsluiten