Conferentie begaafdheid

Punt Komma

Maandag 24 november 2025, Kontakt der Kontinenten, Soesterberg
13.00 – 17.15 uur, inloop vanaf 12.30 uur, met aansluitend een netwerkborrel

Met veel plezier nodigen wij je uit voor Punt Komma, een boeiende conferentie over (hoog)begaafdheid. Samen met experts en betrokkenen bespreken we volop thema’s die ertoe doen – met oog voor praktijk, theorie én ontmoeting. We blikken samen terug op behaalde successen én kijken vooruit naar de toekomst van passend onderwijs aan begaafde leerlingen. 

Voor wie?

Alle onderwijsprofessionals binnen ons Samenwerkingsverband met interesse in (hoog)begaafdheid.

Programma

Inloop vanaf 12.30 uur

  • 13.00 uur:   Opening door Anne Maljers, directeur-bestuurder 
  • 13.15 uur:    Keynote Mirjam Nijhuis over inclusief onderwijs
  • 14.15 uur:    Inspiratiesessies ronde 1
  • 15.30 uur:   Pauze en ontmoeting
  • 16.00 uur:   Inspiratiesessies ronde 2
  • 17.15 uur:    Netwerkborrel

 

Keynote Mirjam Nijhuis over inclusief onderwijs en (hoog)begaafdheid

We zijn met elkaar op weg naar inclusief onderwijs. Het doel hiervan is dat leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoefte vaker samen en dichtbij huis naar dezelfde school kunnen. Mirjam neemt ons mee in haar kijk op hoe we het onderwijs kunnen vormgeven. Op een manier die recht doet aan álle breinen. 

Mirjam is trainer, coach en onderwijsontwikkelaar neuro-inclusief onderwijs met meer dan 15 jaar ervaring als directeur in het basisonderwijs, leidinggevende en docent in het HBO. Ze coacht leidinggevenden en begeleidt onderwijsteams bij het ontwikkelen van neuro-inclusief onderwijs. Mirjam verbindt het professionele met het persoonlijke, geeft inzicht en helpt bij ontwikkeling. Haar missie? Dat alle kinderen zich gezien voelen om wie ze diep van binnen zijn.

Credits fotograaf: Suus Fotosjop https://www.suusfotosjop.nl/
 

Aanmelden: Conferentie Begaafdheid

Inspiratiesessies

Je kunt 2 van de 4 inspiratiesessies volgen tijdens deze middag.

1. Hoogbegaafdheid in combinatie met faalangst en perfectionisme, door Dick Verwij (IQaanzet).

In deze inspiratiesessie staat Dick stil bij hoe perfectionisme ontstaat, welke invloed emotieregulatie heeft en hoe perfectionisme bijdraagt aan zowel over- als onderpresteren. Je krijgt praktische strategieën en interventies aangereikt en bekijkt perfectionisme vanuit het ontwikkelingsmodel Spiral Dynamics.

 

2. Hooggevoelig, sterke wil én hoogbegaafd, door Janneke van Olphen (auteur van o.a. Draakje Vurig).

Er is een behoorlijk verband tussen hooggevoelig, strong-willed en hoogbegaafd zijn. Deze combinatie kan leiden tot een grote drang naar autonomie en een intensere beleving van de omgeving, wat zowel uitdagingen als kansen biedt. Het is belangrijk om deze eigenschappen te herkennen en het kind in een passende omgeving op te laten groeien.

3. Begeleiden van hoogbegaafde leerlingen in je school.

In ronde 1 wordt deze sessie gegeven door Jessica Scheers (Coördinator Talentontwikkeling van de NBS in Baarn). In ronde 2 door Kirsten Timmer (Specialist hoogbegaafdheid van de Bongerd in Leusden).

Sinds het schooljaar 2022-2023 is er in de NBS geen interne plusklas meer, maar wordt er gewerkt met begeleidingsgroepjes voor (hoog)begaafde leerlingen. Tijdens deze inspiratiesessie zal Jessica o.a. vertellen welke overwegingen er waren om te stoppen met de plusklas (Leerlab), hoe de begeleidingsgroepen zijn opgezet en welke do’s en don’ts zij de afgelopen jaren hebben ervaren.

Kirsten neemt je mee in hoe zij op de Bongerd inclusief onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen hebben vormgeven. Vanaf het begin van extra begeleiding voor deze leerlingen, zetten ze in op de benodigde uitdaging in de reguliere klassen. Buiten de klas wordt begeleiding geboden op het ontwikkelen van vaardigheden die nodig zijn om in de reguliere klas weer verder te kunnen. De begeleiding is doelgericht en tijdelijk van aard. Het aantal leerlingen dat begeleiding buiten de klas nodig heeft, is in de loop der jaren afgenomen. Kirsten vertelt je over het hoe, wat en waarom van deze manier van werken. Ook de benodigde randvoorwaarden en communicatie met ouders komen aan bod.

 

4. Wat werkt wél, over het systeem van het gezin en gezinsdynamiek, door MetMaya.

Voor een goede ontwikkeling van het kind, is een goed contact tussen school en ouders belangrijk. Opvoeding en onderwijs zijn immers niet los van elkaar te zien. Kinderen brengen de meeste tijd thuis en op school door. School en ouders hebben elkaar dan ook nodig om tot succesvol onderwijs te komen. Ieder vanuit zijn eigen rol en betrokkenheid. In deze sessie zoomen we in op het gezin en gezinsdynamiek en wat je als onderwijsprofessional kunt doen als de samenwerking niet zo gemakkelijk gaat.

 

Dirk Verwij sessie 1
Janneke van Olphen sessie 2
Jessica Scheers sessie 3
Kirsten Timmer sessie 3
MetMaya sessie 4
Ga naar de inhoud