Passend onderwijs

Ons Samenwerkingsverband heeft als doel om alle kinderen in de regio inclusief onderwijs te bieden. Met het Samenwerkingsverband bedoelen we dan alle scholen en schoolbesturen voor regulier onderwijs, speciaal basisonderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) in onze regio. Gezamenlijk ondersteunen we leerlingen die dat nodig hebben.

Speciaal basisonderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO)
Als de basis en extra ondersteuning op een regulier basisschool niet voldoende zijn, kan er een moment komen waarop duidelijk wordt dat een leerling zich beter kan ontwikkelen op het speciaal basisonderwijs (SBO) of het speciaal onderwijs (SO).
Toelaatbaarheidsverklaring (TLV)​
Ouders kunnen zelf geen toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen. Voor plaatsing op het speciaal basisonderwijs (SBO) of het speciaal onderwijs (SO) is een toelaatbaarheidsverklaring van het Samenwerkingsverband nodig.

De koers naar inclusiever onderwijs

In 2014 is de wet op Passend onderwijs van kracht geworden. Het idee achter passend onderwijs is dat alle kinderen onderwijs krijgen op een plek die aansluit bij hun specifieke behoeftes. Afgelopen tien jaar zijn hiervoor al veel stappen gezet; passend onderwijs ontwikkelt zich nu verder naar inclusief onderwijs. Met inclusief onderwijs bedoelen we dat alle kinderen met en zonder ondersteuningsbehoeftes zo thuisnabij mogelijk naar school kunnen gaan, als het kan in dezelfde klas zitten en met elkaar kunnen spelen, binnen en buiten schooltijd. Het ministerie van Onderwijs streeft ernaar dat alle scholen in 2035 inclusief zijn.
Ons Samenwerkingsverband heeft als doel om alle kinderen in de regio inclusief onderwijs te bieden. Met het Samenwerkingsverband bedoelen we dan alle scholen en schoolbesturen voor regulier onderwijs, speciaal basisonderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) in onze regio. Gezamenlijk ondersteunen we leerlingen die dat nodig hebben. De scholen hebben zorgplicht.

“Met het project WEL in ontwikkeling laten we zien wat er WEL kan in plaats van NIET.”

WEL in ontwikkeling

Ook voor kinderen die een zorginstelling bezoeken, willen we onderwijsdeelname bevorderen. Daarmee zijn we in 2023 gestart via het landelijke project WEL in ontwikkeling (WEL). Met subsidie kunnen we maatwerk leveren in tijd en de plek van het onderwijs. Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat ook deze specifieke groep kinderen onderwijs krijgt. 

Dekkend aanbod

Als Samenwerkingsverband zorgen we voor een dekkend netwerk aan voorzieningen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Ofwel een dekkend aanbod voor elk kind.
De beschrijving van ons dekkend aanbod vindt u in ons Ondersteuningsplan 2024-2028.

Jeugd-en oudersteunpunt (JOSEE)
Voor ouders en leerlingen is het belangrijk dat er duidelijke informatie is en dat je weet bij wie je terecht kunt met vragen over passend onderwijs. JOSEE helpt jou daarbij. JOSEE is het steunpunt voor jeugd en ouders in onze regio.
Vrijstelling leerplicht
Kinderen in Nederland hebben recht op onderwijs en de plicht om naar school te gaan. Daarbij streven scholen en het samenwerkingsverband om ieder kind een passende onderwijsplek te geven, met extra ondersteuning en zorg als dat nodig is.
Overgang PO-VO en SWV V(S)O Eemland
Voor leerlingen en hun ouders is de overstap van het primair onderwijs (po) naar het voortgezet onderwijs (vo) een spannende stap. Om de overgang soepel te laten verlopen, vindt er een overdracht tussen de basisschool en de toekomstige middelbare school.
Ontwikkelingsperspectief (OPP)
Scholen moeten een ontwikkelingsperspectief (OPP) opstellen voor de volgende leerlingen: – leerlingen die extra ondersteuning krijgen in het regulier basisonderwijs – leerlingen in het speciaal onderwijs – leerlingen in het speciaal basisonderwijs.
Wat betekenen hulp en ondersteuning op school?
Elke school geeft hulp aan kinderen die dat nodig hebben. Dat noem je de basisondersteuning. Wat de school precies voor basisondersteuning geeft, staat in het schoolondersteuningsprofiel (SOP). Het opstellen daarvan is verplicht.
Zorgplicht
Scholen hebben zorgplicht*. Dit betekent dat zij moeten zorgen dat alle kinderen een passende pek krijgen ook, als extra zorg of ondersteuning nodig is. Daarom moeten scholen na schrifteijke aanmelding van een leerling binnen 6 tot 10 weken een passende plek bieden.
Ga naar de inhoud