Toelaatbaarheidsverklaring (TLV)​

Ouders kunnen zelf geen toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen. Een TLV wordt door de huidige school aangevraagd. Zit jouw kind nog niet op school? Dan wordt de TLV aangevraagd door de school waar je je kind hebt aangemeld of vanuit de gespecialiseerde voorschool. Wanneer je als ouder de TLV hebt ontvangen, kun je je kind inschrijven op speciaal basisonderwijs (SBO) of het speciaal onderwijs (SO) van jouw voorkeur.

Voor plaatsing op het SBO of SO is een TLV van het Samenwerkingsverband nodig. Binnen het Samenwerkingsverband wordt bepaald (via de toelaatbaarheidscommissie en de directeur-bestuurder van het samenwerkingsverband) welke leerlingen worden doorverwezen naar het SBO of SO. Voor deze leerlingen geeft het Samenwerkingsverband een TLV af. Zo’n verklaring geeft recht op een plek in het speciaal (basis) onderwijs. De geldigheidsduur van de TLV wordt bepaald door SWV de Eem.

Procedure voor plaatsing vanuit het reguliere onderwijs in het S(B)O

Het Samenwerkingsverband heeft een procedure vastgesteld voor plaatsing vanuit het regulier onderwijs naar het SBO of SO. Dit om de objectiviteit, kwaliteit en eenduidigheid te waarborgen.

Om te komen tot het aanvragen van een TLV heeft SWV de Eem in de ondersteuningsroute vastgesteld welke stappen door school, ouders en de ondersteuningsspecialist van SWV de Eem doorlopen worden. De ondersteuningsroute is hier te downloaden.

De Toelaatbaarheidscommissie (TLC) van het Samenwerkingsverband beoordeelt een aanvraag op basis van procedurele en inhoudelijke criteria.

De criteria zijn:

  1. Ouders zijn door de school meegenomen in het proces en zijn geïnformeerd, daar waar nodig schriftelijk, in de noodzakelijke stappen om te komen tot een aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring.
  2. Vastgestelde kind- en omgevingsfactoren zijn richtinggevend.
  3. De onderwijs- en ondersteuningsbehoeften bepalen de passende onderwijssetting.
  4. Er is sprake van dusdanige specifieke ondersteuning die de basisondersteuning van de school overstijgt, ondanks de (overwogen) extra ondersteuning van SWV de Eem.
  5. Door de school en de ondersteuningsspecialist is gemotiveerd waarom de huidige school niet passend is op basis van de principes van handelingsgericht werken, gelet op organisatorische- en financiële redelijkheid.
  6. Door de school en de ondersteuningsspecialist is gemotiveerd waarom een andere reguliere basisschool niet overwogen wordt of passend is op basis van alle informatie, organisatorische en financiële redelijkheid.
  7. Door de school en de ondersteuningsspecialist wordt gemotiveerd waarom men denkt aan speciaal basisonderwijs in plaats van speciaal onderwijs en omgekeerd.

 

Het dossier

School dient de aanvraag in voor een TLV bij SWV de Eem. Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van TOP dossier. TOP dossier is een webbased hulpmiddel waar leerling, ouders, leerkracht en eventuele andere professionals handelingsgericht in samenwerken. Het dossier bevat het volgende:

  • Het recente ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Hierin is opgenomen:
    • De onderbouwing waarom de benodigde ondersteuning niet op de huidige of vergelijkbare school geboden kan worden, ook niet met eventuele extra ondersteuning vanuit SWV de Eem.
    • Leerlingvolgsysteem: didactisch en sociaal emotioneel.
  • Het geëvalueerde OPP
  • Instemming en toelichting van ouders

     

Indien van toepassing:

  • Geldige onderzoeksverslagen.
  • Wanneer sprake is van een medische grondslag voor de TLV aanvraag is een medische verklaring van een arts in het dossier aanwezig.
  • Voorschoolse informatie bij kinderen tot 4 jaar met een onderbouwd advies voor de aanvraag van een toelaatbaarheidsverklaring.
  • Informatie vanuit de behandelperiode met een onderbouwd advies voor de aanvraag van een toelaatbaarheidsverklaring.

Hieronder en hiernaast is er een werkinstructie voor het aanvragen van een TLV te downloaden. Er staat ook een download voor het formulier instemming en toelichting ouders voor het aanvragen van de TLV voor hun kind.

Werkwijze
Als ouder ontvang je van de school een mail met daarin een link waarmee je het dossier van jouw kind kan lezen. Vervolgens geef je je instemming en je toelichting op de aanvraag van de TLV.  De school kan daarna het dossier afronden en de aanvraag voor een TLV indienen bij SWV de Eem.

Wanneer je als ouder geen instemming verleent in TOP dossier, is de school gerechtigd om de aanvraag wel door te zetten.

Toelaatbaarheidscommissie (TLC)

Het Samenwerkingsverband kent een toelaatbaarheidscommissie voor de beoordeling van aanvragen voor een TLV. Externe deskundigen beoordelen de aanvraag voor een TLV. Op grond van alle adviezen wordt een besluit genomen door de directeur-bestuurder.

Werkwijze van de toelaatbaarheidscommissie (TLC)
De TLC hanteert de volgende werkwijze om te komen tot een besluit op toelaatbaarheid:

      • De ondersteuningsspecialist controleert of het dossier compleet is. Bij een incompleet dossier wordt het dossier teruggezet naar school, met daarin aangegeven wat toegevoegd moet worden. Daarna wordt het dossier opnieuw ingediend door de school.

      • De ondersteuningsspecialist dient het dossier met de TLV vraag in bij de TLC. Zodra dit gebeurt gaat voor SWV de Eem de wettelijke 6 weken termijn in waar binnen een besluit genomen moet worden op de afgifte van de TLV.

      • De betrokken ondersteuningsspecialist informeert de school en de ouders op welke datum de aanvraag is doorgezet naar de TLC.

      • De voorzitter van de TLC checkt of het dossier compleet is. Bij een incompleet dossier wordt het dossier teruggezet naar school, met daarin aangegeven wat toegevoegd moet worden. Daarna wordt het dossier opnieuw ingediend door de school. Op dat moment gaat de wettelijke termijn van 6 weken opnieuw in.

      • De voorzitter van de TLC neemt contact op met de ouders, wanneer zij geen instemming hebben gegeven op de aanvraag. Ouders worden in de gelegenheid gesteld om een toelichting te geven. Deze wordt door de voorzitter van de TLC, na instemming van ouders, toegevoegd aan het dossier.

      • De voorzitter van de TLC deelt het dossier met de deskundigen.

      • De deskundigen lezen het dossier en schrijven onafhankelijk van elkaar een advies met korte onderbouwing op basis van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van het kind.

      • De voorzitter van de TLC:
        – neemt een voorgenomen besluit op basis van de adviezen van de deskundigen.
        Als de adviezen niet overeenstemmen, wordt nader overleg gepleegd, en eventueel een derde deskundige om advies gevraagd
        – geeft de categorie en geldigheidsduur van de toelaatbaarheidsverklaring aan.
        – legt de aanvraag ter akkoord voor aan de directeur-bestuurder van SWV de Eem.

      • De directeur-bestuurder neemt een besluit op toelaatbaarheid.

    Afhandeling procedure aanvraag
    SWV de Eem stuurt het besluit over de aangevraagde TLV naar de ouders. De ondersteuningsspecialist informeert school dat de TLV is afgegeven. School ontvangt de TLV via TOP dossier. Met deze TLV kunnen ouders hun kind inschrijven op een SO- of SBO-school in de regio van SWV de Eem.

    Als ouders het niet eens waren met de aanvraag voor een TLV zal de voorzitter van de TLC het besluit in een overleg met ouders, ondersteuningsspecialist en school toelichten.

    Bezwaar tegen TLV

    Bij de directeur-bestuurder van SWV de Eem kunnen ouders en schoolbesturen bezwaar maken tegen besluiten omtrent TLV’s (vaststelling, weigering, intrekking). SWV de Eem heeft hiervoor een bezwaarprocedure vastgesteld die conform de wettelijke eisen voorziet in het betrekken van een onafhankelijke adviescommissie. De regeling bezwaar toelaatbaarheid is hier te downloaden.

    TLV en verhuizing
    Een leerling die naar de regio van SWV de Eem verhuist en die in een ander samenwerkingsverband een TLV heeft ontvangen, zal deze waarschijnlijk in deze regio ook nodig hebben. Een TLV voor het SO en SBO is in het hele land geldig. Als er sprake is van een andere vorm van ondersteuning zal het Samenwerkingsverband in overleg met ouders en school kijken op welke manier binnen SWV de Eem goed kan worden aangesloten op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling.

    Plaatsing op S(B)O

    De school heeft na aanmelding van een leerling zes weken om te onderzoeken of een leerling kan worden toegelaten, dit noemen we zorgplicht. Deze periode kan door de school eenmaal met maximaal vier weken worden verlengd. Bekijk hier het stroomschema over zorgplicht.

    Doorstromen vanuit het S(B)O
    Als blijkt dat de plaatsing van de leerling in het S(B)O niet langer noodzakelijk is, zorgt de betreffende S(B)O school ervoor dat de leerling doorstroomt naar het regulier onderwijs. Hierbij werken de school, ouders en het Samenwerkingsverband intensief samen. Bij een plaatsing van het SO naar het SBO is een heroverweging van de TLV door de TLC noodzakelijk.

    Informatie van de gemeente over het leerlingenvervoer

    Soms is vervoer nodig van de woning naar de school en terug. Daarvoor kan contact opgenomen worden met de gemeente in de woonplaats van je kind. Een belangrijke regel hierbij is dat een leerling de ‘dichtstbijzijnde toegankelijke school’ bezoekt.

    Bekijk ook andere onderwerpen

    Zorgplicht
    Scholen hebben zorgplicht*. Dit betekent dat zij moeten zorgen dat alle kinderen een passende pek krijgen ook, als extra zorg of ondersteuning nodig is. Daarom moeten scholen na schrifteijke aanmelding van een leerling binnen 6 tot 10 weken een passende plek bieden.
    Wat betekenen hulp en ondersteuning op school?
    Elke school geeft hulp aan kinderen die dat nodig hebben. Dat noem je de basisondersteuning. Wat de school precies voor basisondersteuning geeft, staat in het schoolondersteuningsprofiel (SOP). Het opstellen daarvan is verplicht.
    Vrijstelling leerplicht
    Kinderen in Nederland hebben recht op onderwijs en de plicht om naar school te gaan. Daarbij streven scholen en het samenwerkingsverband om ieder kind een passende onderwijsplek te geven, met extra ondersteuning en zorg als dat nodig is.
    Speciaal basisonderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO)
    Als de basis en extra ondersteuning op een regulier basisschool niet voldoende zijn, kan er een moment komen waarop duidelijk wordt dat een leerling zich beter kan ontwikkelen op het speciaal basisonderwijs (SBO) of het speciaal onderwijs (SO).
    Ga naar de inhoud