Zorgplicht

Scholen hebben zorgplicht*. Dit betekent dat zij moeten zorgen dat alle kinderen een passende plek krijgen, ook als extra zorg of ondersteuning nodig is. Daarom moeten scholen na schriftelijke aanmelding van een leerling binnen 6 tot 10 weken een passende plek bieden. Dat kan op de school van aanmelding, een andere reguliere school of een speciale (basis)school in de regio zijn.

Samen zijn de 23 besturen in de regio De Eem verantwoordelijk voor goed onderwijs voor alle kinderen in het Samenwerkingsverband. De zorgplicht zorgt ervoor dat alle leerlingen een plek binnen het onderwijs hebben en dat er geen kinderen tussen wal en schip vallen.

* een school heeft geen zorgplicht als ouders weigeren om de grondslag van de school te onderschrijven (dat komt vooral voor bij specifieke levensovertuigingen) en/of als de school fysiek vol is en dat op de website heeft gemeld. Scholen mogen dan geen onderscheid maken tussen kinderen zonder en met ondersteuningsbehoefte.

Voor meer informatie: Zorgplicht en samenwerken scholen in passend onderwijs | Passend onderwijs | Rijksoverheid.nl

Bekijk ook andere onderwerpen

Wat betekenen hulp en ondersteuning op school?
Elke school geeft hulp aan kinderen die dat nodig hebben. Dat noem je de basisondersteuning. Wat de school precies voor basisondersteuning geeft, staat in het schoolondersteuningsprofiel (SOP). Het opstellen daarvan is verplicht.
Vrijstelling leerplicht
Kinderen in Nederland hebben recht op onderwijs en de plicht om naar school te gaan. Daarbij streven scholen en het samenwerkingsverband om ieder kind een passende onderwijsplek te geven, met extra ondersteuning en zorg als dat nodig is.
Toelaatbaarheidsverklaring (TLV)​
Ouders kunnen zelf geen toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen. Voor plaatsing op het speciaal basisonderwijs (SBO) of het speciaal onderwijs (SO) is een toelaatbaarheidsverklaring van het Samenwerkingsverband nodig.
Speciaal basisonderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO)
Als de basis en extra ondersteuning op een regulier basisschool niet voldoende zijn, kan er een moment komen waarop duidelijk wordt dat een leerling zich beter kan ontwikkelen op het speciaal basisonderwijs (SBO) of het speciaal onderwijs (SO).
Ga naar de inhoud