Voor Luca (12 jaar) was de keuze superduidelijk: hij wilde terug naar zijn oude basisschool de Aloysiusschool. Met zijn vriendjes Mees en Finn in groep acht. Met hen – en de klas – de afsluitende musical maken, met elkaar op kamp gaan en samen in een tent slapen. Maar vooral wilde hij een leuke afsluiting van de basisschool, vertelt hij rustig en zachtjes aan de keukentafel bij hem thuis. Na een tussenpoos van drie jaar op de Michaelschool (SBO) keerde Luca begin schooljaar 24/25 terug. “Hoe blij hij nu naar school gaat, dat is echt een wereld van verschil,” zegt moeder Marieke. Dat niet alleen, zegt ondersteuningsspecialist SWV De Eem Bettie Prins, “hij is nu steviger en krachtiger”.
De hele klas is blij dat Luca terug is. Op de
Aloysiusschool is hij helemaal thuis, vertelt hij.
Te midden van al zijn vriendjes. Of hij dit
interview moest geven, daar moest hij even
over nadenken, zegt moeder Marieke.
Maar uiteindelijk wilde Luca zijn verhaal
wel vertellen.
“In groep drie werd duidelijk dat ik dyslexie
heb, en de school had niet genoeg hulpmiddelen om mij daarbij te helpen. Daarom stel-
den ze mij voor om naar de Michaelschool te
gaan. Met kleinere klassen, en meer persoon-
lijke hulp en begeleiding. Maar het was daar
minder leuk”, voegt hij toe. Want hoewel
de klassen kleiner zijn, waren de kinderen
veel drukker. Het was nooit echt rustig.”
In tegenstelling tot zijn oude school.
Ik had het nog niet eerder meegemaakt dat een kind vanuit het SBO teruggaat naar het reguliere onderwijs.
Verwachtingen
Alles is het onderzoeken waard, dat is mijn adagium.
Toevalligheden
Extra klankbord
TIPS van Luca:
- Je kunt alles vertellen
- Wacht niet te lang met vertellen
- Het gewoon aangeven bij iemand die je vertrouwt
- Laat de leerkracht aan het kind vragen of hij/zij erbij wil zijn, als wordt verteld dat ze naar een andere school gaan. Dan kunnen zij ook iets zeggen en komt het niet als een verrassing voor de anderen. Want in de praktijk heeft het vertrek van een kind uit de klas veel impact op de kinderen, en op ouders.
Tips van Marieke en Kees:
- Wees eerlijk naar elkaar toe, hoe pijnlijk soms ook, dan heb je altijd een open gesprek
- Hoe mooi zou het zijn als een school- vereniging een IB’er aanstelt die belast is met kinderen die vanuit het SBO terug kunnen naar het reguliere onderwijs.
Inclusief onderwijs realiseren we ook door te onderzoeken of een leerling vanuit het gespecialiseerd onderwijs door kan stromen naar regulier onderwijs, naar een school dichtbij in de eigen buurt.