15 april 2025

Terugblik op de IB-directieochtend

De wijsheid van ons allemaal benutten – daarmee begon de drukbezochte IB-directiedag van SWV de Eem in de Flint. Rianne Hagebeuk riep als voorzitter van de OPR iedereen op om actief mee te denken met de OndersteuningsPlanRaad.

Naomi en Marthe, vertegenwoordigers van de Kinderwijkraad Zielhorst, lazen hun anti-pesten brief voor aan alle aanwezige volwassenen. Hun centrale boodschap was helder: Als jullie goed omgaan met anderen, leren wij dat ook. Ze kregen een staande ovatie.

Deze krachtige boodschap sloot naadloos aan op de bijdrage van gedragsspecialist Anton Horeweg over traumasensitief onderwijs. Zijn kernboodschap: traumasensitief onderwijs is goed voor álle kinderen.

Leerkrachten geven geen diagnose en geen behandeling, maar wél veiligheid, nabijheid en verbinding in de klas. Als leerkracht kun je echt het verschil maken — soms ben jij de enige volwassene die een kind ondersteunt.

Enkele uitspraken die zijn bijgebleven:

  • “Je kunt jouw kalmte uitlenen.”
  • “Kinderen zijn veerkrachtig; één steunende volwassene kan genoeg zijn.”
  • “Gedrag is communicatie. Kijk er met nieuwsgierigheid en zachtheid naar.”
Een deelnemer vatte het mooi samen: “We focussen vaak op het rode gedrag. Laten we voortaan al eerder kijken: wat heeft dit kind nú van ons nodig om zich te kunnen ontwikkelen?”

De Regenboog en de J.H. Donnerschool deelden hoe zij traumasensitief werken in de praktijk brengen:

  • Vertragen – rustige ademhaling en stem
  • Nabij blijven
  • Korte lijnen met ouders
  • Grenzen stellen én in verbinding blijven


Hun motto: “Ik zie jou, hoor jou, erken jou.” Samenwerking als team staat centraal.

Belangrijke inzichten over traumasensitief werken:

  • Het is geen quick fix. Het vraagt tijd, samenwerking en aandacht.
  • De leerkracht werkt vanuit een veilige basis en biedt een ondersteunende leeromgeving.
  • Als een kind opgroeit in onveiligheid, raakt het stresssysteem sneller geactiveerd — ook bij kleine gebeurtenissen.
  • Eén steunende volwassene kan trauma voorkomen.
  • Stress belemmert het werkgeheugen en daarmee ook het leren.

Concrete take-aways uit de bijeenkomst:

  • Ga het gesprek aan met kinderen; het helpt als zij weten dat ze niet de enige zijn.
  • Overweeg psycho-educatie in de klas: preventief én veerkrachtversterkend.
  • Zorg dat cruciale informatie over leerlingen goed vindbaar is.
  • Bied duidelijkheid en voorspelbaarheid met schoolbrede routines en een gezamenlijke taal.
  • Gebruik emotietaal om co-regulatie te ondersteunen.
  • Wees liefdevol nabij en straal rust uit als leerkracht.
  • Houd vast aan verbinding binnen het team, ook als het spannend wordt.

Tot besluit zorgde Theo Danes voor een ontspannen afsluiting. We konden samen hartelijk lachen om herkenbare situaties uit het onderwijs.

Dank aan alle aanwezigen voor het actieve luisteren en vertalen naar concrete tips voor in de klas – en aan de sprekers voor hun inspiratie!

Bekijk ook ander nieuws

15 apr 2025
Stem van het kind telt mee
14 jan 2025
Nieuwe indeling scholen
14 jan 2025
Nieuwe collega Saskia

Gezocht: Onafhankelijke Voorzitter & Leden Raad van Toezicht

Heb jij affiniteit voor onderwijs en leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Wil jij bijdragen aan een transparante en toekomstgerichte samenwerking?

Ga naar de inhoud