2 oktober 2024

Aandacht voor basis doet wonderen op de Windroos

Op basisschool de Windroos staat aandacht voor de stevige basis centraal. Voor 75 procent van de leerlingen betekende het dat zij op voldoende niveau zaten. Echter waren de toets resultaten voor een kwart van de leerlingen voor rekenen voor verbetering vatbaar. Lees hier welke kwaliteitsslag de school heeft gemaakt.

“We hebben een schoolarrangement voor rekenen bij SWV de Eem gevraagd en gekregen”, vertelt Tonia Verlaan-Oskam, directeur van basisschool de Windroos. “Het arrangement duurde ongeveer een jaar. Het bestond enerzijds uit een onderzoek dat het bestuur faciliteerde. Hieruit bleek dat het aan basiskennis ontbrak bij de kinderen waarop kon worden voortgebouwd. Anderzijds bestond het uit een stukje remedial teaching voor de kinderen die de doelen niet gehaald hadden. De ‘rekentaal’ is voor veel kinderen op de Windroos, die vaak meertalig worden opgevoed, lastig. Als kinderen iets moeilijk vinden raken ze ook de focus kwijt. Dat betekent dat de lessen heel goed moeten zijn.” Bovendien leverde het arrangement op dat de Windroos een extra leerkracht met affiniteit met rekenen kon aantrekken.

“We zijn voor de kinderen aan de basis gaan werken om goed te kunnen leren rekenen. We hebben met hulp van externen gekeken hoe een rekenles eruit moet zien. Leerkrachten hebben het instructiemodel nog steviger neergezet en hebben vakinhoudelijke scholing gevolgd. Zij hebben elkaars lessen bijgewoond en hebben samen lessen voorbereid. Zo zag je dat de lessen rekenen langzaamaan nog beter werden. We zagen het beste resultaat bij kinderen die sterk in rekenen zijn. Andere kinderen (die minder goed in rekenen zijn) haalden steeds beter de schoolnorm. We zien dat er een toenemende samenwerking is binnen het team. We hebben samen dezelfde focus en zijn allemaal bereid om te reflecteren op elkaar. Ook de intern begeleider, de vakspecialist en de directeur hebben hier een rol in. Dat helpt om het een succes te laten worden, want je gelooft allemaal in hetzelfde doel.

Zo hebben we steeds betere grip gekregen op wat kinderen lastig vinden. Maar ook kunnen we nu beter omgaan met verschillende kennisniveaus van kinderen. Kinderen die goed zijn in rekenen willen immers niet aldoor hetzelfde horen, maar verdergaan met de lesstof. Terwijl andere nog extra uitleg nodig hebben.

Het is dus een succes dat niet stopt. Het is niet klaar, maar gaat steeds door. Ook als er andere leerkrachten komen, nemen wij die mee in onze hernieuwde werkwijze. In die zin kunnen en willen we het niet loslaten. We zijn trots op hoe we er nu voor staan. Zo zie je dat gezamenlijke aandacht van school, bestuur en Samenwerkingsverband voor de basis wonderen doet waardoor er maar tijdelijk een arrangement nodig was.”

Geleerde lessen
Scholen blijven trainen op vakdidactiek en lessen samen blijven voorbereiden en bij elkaar bekijken. Dat zijn de lessen die we hebben geleerd. En hoge verwachtingen blijven stellen en ervoor gaan om deze te halen. Dit wil de Windroos graag laten zien, ook aan ouders van toekomstige leerlingen.

Bekijk ook ander nieuws

14 jan 2025
Nieuwe indeling scholen
14 jan 2025
Nieuwe collega Saskia
5 dec 2024
De OPR zoekt jou
Ga naar de inhoud