Naar school
Alle kinderen hebben recht op onderwijs. Voor sommige jonge kinderen is starten op school niet zo logisch. Daarom werken we als Samenwerkingsverband in een vroeg stadium samen met (gespecialiseerde) voorschoolse opvang. We doen dit, zodat alle kinderen met een extra ondersteuningsvraag vroeg in beeld zijn. We vinden het belangrijk dat hun ontwikkelingsmogelijkheden gezien worden en dat zij de kans krijgen om in het onderwijs in te stromen. Al onze ondersteuningsspecialisten zijn betrokken bij peuters die iets extra’s nodig hebben in de overstap naar school. Onze uitgangpunten daarbij zijn inclusief: zoveel mogelijk regulier onderwijs en het liefst zo dicht mogelijk bij huis.
Deze intensieve samenwerking met zorg en onderwijs zien we echt als een noodzaak. Hierdoor kunnen we voor alle kinderen uit onze regio een passende plek in het onderwijs realiseren.
Gespecialiseerde voorschoolse voorzieningen in onze regio, zoals die van Amerpoort en Youké, hebben een vaste contactpersoon bij ons Samenwerkingsverband. Zij denken mee over een passende onderwijsplek voor deze kinderen.
WEL (Wel in ontwikkeling)
Ook voor kinderen die een zorginstelling bezoeken, willen we onderwijsdeelname bevorderen. Daarmee zijn we in 2023 gestart via het landelijke project WEL in ontwikkeling (WEL). Een mooi voorbeeld daarvan is de zorglocatie van Amerpoort De Astronaut waar we ‘de leerkracht op de fiets’ inzetten. Met subsidie kunnen we maatwerk leveren in tijd en de plek van het onderwijs. Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat ook deze specifieke groep kinderen onderwijs krijgt. Het Samenwerkingsverband gaat ook na de subsidieperiode proberen om met deze samenwerking door te gaan. Dat gaan we de aankomende periode verder onderzoeken, omdat de huidige wet- en regelgeving hierin nog niet voldoende mogelijkheden biedt.
TOM (Team Ontwikkelingsmogelijkheden)
Het Samenwerkingsverband is ook betrokken bij kinderen voor wie een vrijstelling van schoolinschrijving op basis van artikel 5 onder a van de leerplichtwet moet worden aangevraagd. Hierin werken we samen met de gemeente, leerplicht, onafhankelijke jeugdartsen van de GGD en onze collega’s van Samenwerkingsverband V(S)O Eemland in de zogenaamde TOM-tafel. TOM staat voor Team Ontwikkelingsmogelijkheden. Bij een aanvraag vrijstelling 5 onder a onderzoeken we samen met alle betrokkenen de ontwikkelingsmogelijkheden van het kind. Uitgangspunt daarbij is wat WEL kan.
Nieuwsbrieven en relevante informatie
Een paar keer per jaar komt de nieuwsbrief uit van het project WEL in Ontwikkeling (WEL). Dit project sluit aan bij het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) en wil nieuwe beweging creëren in situaties die zijn vastgelopen of waarin jeugdigen zich onvoldoende kunnen ontwikkelen. De samenwerkingsverbanden passend onderwijs ontvangen subsidie voor dit project en gaan aan de slag voor en met tenminste vijf jeugdigen.