Alle scholen, besturen en samenwerkingsverbanden moeten in 2035 inclusiever onderwijs gerealiseerd hebben. Het ministerie van onderwijs (OCW) wil met inclusiever onderwijs bereiken dat leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoeften vaker samen dicht bij huis naar een dezelfde school kunnen, als het kan in dezelfde klas en elkaar ontmoeten op het schoolplein. Voor die leerlingen voor wie dat nodig is, blijft (tijdelijk) plek in het gespecialiseerd onderwijs beschikbaar.
Alle kinderen welkom
Inclusiever onderwijs begint bij het besef dat alle kinderen welkom zijn op een school in de eigen wijk. Door met elkaar divers en inclusief te kijken, verbreden we de visie op wat ‘normaal’ is en wat er gewoon bij hoort.
De basis voor inclusiever onderwijs ligt bij de reguliere scholen en de schoolbesturen. Zij zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs en de basisondersteuning zoals we die in de regio hebben afgesproken.
Het Samenwerkingsverband biedt extra ondersteuning. Wij geloven dat inclusiever onderwijs gerealiseerd kan worden door vragen van de scholen en ouders eerder te zien, eerder te handelen en hulp laagdrempelig en groepsgerichter in te zetten. Daar waar nodig zetten we passende ondersteuning of expertise in voor ondersteuningsvragen die de basisondersteuning overstijgen.
Om inclusiever onderwijs te realiseren werken we intensiever samen met de voorschoolse opvang. Daardoor is er een betere aansluiting tussen voorschoolse voorzieningen en het basisonderwijs ontstaan. Ook de samenwerking tussen onderwijs en zorg wordt verstevigd, waardoor kinderen met een ondersteuningsvraag de kans krijgen om aan onderwijs deel te nemen en daarbij passende hulp te krijgen.