5 oktober 2020
Terugblik: Dag van de leerkracht en inspiratieavond met Marcel van Herpen
‘Weten wat je moet doen, als je niet weet wat je moet doen! door Marcel van Herpen is online gehouden met meer dan 200 deelnemers.
In de opening door Brigitta Gadella, directeur-bestuurder SWV de Eem, wordt ingegaan op het de dag van de leerkracht en de pittige tijden waarin zij hun beroep nu uitvoeren. Diep respect hiervoor wordt uitgesproken.
Het woord is aan Marcel
Marcel feliciteert de leerkrachten met deze bijzondere dag en ook hij spreekt zijn waardering uit voor de mensen die binnen het onderwijs werken. De afgelopen periode is ook door ouders ervaren hoe het is om even zelf deel uit te maken van het (onderwijs)programma.
In de geschiedenis is het nooit eerder gebeurd, dat de hele wereld bezig is rondom eenzelfde vraagstuk. Deze periode maakt ons mondiaal collectief bewust, dat het leven onzeker is. We zijn ons in deze periode ook bewust geworden dat alles en iedereen met elkaar verbonden is.
Iedereen die met kinderen te maken heeft komt regelmatig in situaties terecht, waar je kunt kiezen, meestal gaat het over 2 situaties:
Óf de kinderen doen iets niet wat we wél willen, of ze doen iets wél wat we niet willen.
Als dat snel herstelt, is dat geen probleem. Op het moment dat je het niet kunt keren, kan het ongemakkelijk worden. Eén van de meest klassieke situaties is de situatie waar een kind om aandacht vraagt, terwijl de leerkracht met de les wil beginnen. Een manier van aandacht die je als leerkracht niet prettig vindt. Of in de thuissituatie en je kind weigert om datgene wat je vraagt te doen. De vraag is dan, wat doe je? Je hoopt natuurlijk, het gedrag negeren en dan gaat het over.
Maar wat zegt dit gedrag nu eigenlijk. Gedrag is de expressie van de impressie, hoe een kind zich voelt, het gedrag op zich is niet altijd te begrijpen. Het gedrag zelf is niet zozeer het probleem. Je wilt het oplossen. Oplossen betekent dat je iets doet, maar je krijgt er soms iets bij wat niet prettig is. Er is geen leraar die er trots op is dat er een kind de klas uit is gestuurd.
Meestal is er sprake van een dilemma. Marcel geeft aan: Als je een dilemma goed terug geeft aan de kinderen, zeggen ze 2 keer ja!! Dan creëer je namelijk hetzelfde speelveld als jij. Hoe doe je dat dan?
Het is een beetje spannend, want je weet niet wat kinderen gaan zeggen.
Om verandering te krijgen, kinderen een juiste stem te laten krijgen, geef je ze de mogelijkheid om te kijken of ze een uitgang weten. Dus leggen we het dilemma terug bij het kind en kijk hoe je het samen kunt doen.
Naast het dilemma terugleggen kun je ook de situatie voorspellen. Wanneer je dat kan inschatten, doe het dan ook! Door te voorspellen, krijg je een keuze in het hoofd van het kind. De voorspelling maakt, dat niet jíj moet afwachten of het mis gaat, maar dat zij de keuze moeten maken wel of niet. Zo ontwikkel je ook nog het moreel geweten van het kind. Alles heeft te maken met het gevoel dat ze vanuit zichzelf hebben voor anderen.
Kinderen hebben het nodig om te leren om te weten, doe ik het wel of niet. Om dit te kunnen doen is het belangrijk dat er sprake is van 2 fundamenten:
Relatie en Verantwoordelijkheid
Je hebt een relatie nodig om de mate van autonomie in te kunnen schatten.
De vrijheid van het kind koppelen aan de verantwoordelijkheid die het kind kan dragen.
Nieuwe situaties zijn onzeker voor kinderen. Ook deze Covid-19 periode is onzeker voor kinderen, is mijn juf er wel, kan ik spelen. Het is aan ons als ouders en leerkrachten om om onze kinderen te gaan staan en ze alleen die verantwoordelijkheid te geven die ze kunnen dragen.
Aan het einde van de webinar was er nog gelegenheid om vragen te stellen, hier werd dankbaar gebruik van gemaakt.
Mocht je geïnteresseerd zijn geraakt na de webinar of wil je meer weten over de pedagogische tact kijk dan hier naar het online traject ‘Pedagogische Tact; Weten wat je moet doen, als je niet weet wat je moet doen!’https://academie.centrumpedagogischcontact.nl/online-traject-pedagogische-tact/