Training Gedrag
Let op: dit is dezelfde training als schooljaar 2016/2017
Wat is de invloed van de hersenen op het gedrag van het kind in je klas? Zijn wij ons brein of zijn wij meer dan ons brein? In deze workshop worden theorieën over hersenontwikkeling besproken. Daarnaast bespreken we hoe beperkingen in neuropsychologische vaardigheden kunnen leiden tot informatieverwerkingsproblemen bij kinderen. We nemen een kijkje in zowel je eigen hersenen als in die van je leerlingen. We analyseren je eigen gedrag als leerkracht en het gedrag van de leerling. Ook bieden we handvatten om het gedrag van de leerling positief te kunnen beïnvloeden. In de workshop willen we in afwisselende werkvormen antwoord geven op de vraag: Hoe kan ik mijn leerkrachtgedrag, de omgeving en mijn opdracht aanpassen zodat ik beter kan voorzien in de onderwijsbehoeften van het prikkelgevoelige kind?
Sanne van Ierland-Veerhoek
Sanne van Ierland-Veerhoek is GZ-psycholoog. Ze werkt met kinderen en jongeren met diverse psychiatrische problematiek. Ze heeft haar GZ-opleiding afgerond bij het UMC Utrecht en de Fritz Redl school (Cluster IV, afdeling Voortgezet Speciaal Onderwijs). Hierdoor heeft zij zowel ervaring in de psychiatrie als het speciaal onderwijs. Tegenwoordig werkt Sanne in de specialistische GGZ en werkt zij als freelancer voor haar eigen bedrijf. Zo geeft zij workshops samen met oud-collega Floor Vierboom en ondersteunt een psychologenpraktijk in Utrecht met neuropsychologische diagnostiek. Sanne zet zich in om verklaringen te zoeken waarom kinderen en jongeren vast lopen en vervolgens naar wat zij, hun ouders en hun leerkrachten nodig hebben om tot een zo optimaal mogelijke ontwikkeling te komen.
Floor Vierboom
Floor Vierboom werkt in de specialistische GGZ waar zij zich richt op diagnostiek en behandeling van kinderen en jeugdigen met diverse psychiatrische problemen. Daarnaast geeft zij workshops samen met oud-collega ’s waaronder Sanne van Ierland-Veerhoek en Patrick de Zeeuw. Floor zet zich in om verklaringen te zoeken wanneer kinderen en jongeren vastlopen in hun ontwikkeling. Met als doel om samen met ouders en leerkrachten de ondersteuningsbehoeften van kinderen en jeugdigen te verfijnen om hen weer tot een zo optimaal mogelijke ontwikkeling te laten komen. Floor is GZ-psycholoog en heeft deze opleiding volbracht in het UMC Utrecht (polikliniek ontwikkelingsstoornissen) en op de Fritz Redlschool (Cluster IV, afdeling Speciaal Onderwijs verbonden aan het UMCU). Daaraan voorafgaand heeft zij de opleiding tot leerkracht basisonderwijs en orthopedagoog gevolgd.