Training Afwijken van de methode: Leerlijnen en klassenmanagement
Deze training is ook in schooljaar 2017-2018 aangeboden.
Wanneer besluit je om een leerling op een eigen leerlijn te zetten en wat betekent dit voor de leerling zelf, de groep en jou als leerkracht? Aan het eind van de twee bijeenkomsten weet je welke elementen een belangrijke rol spelen om tot deze keuze te komen. Vervolgens krijg je zicht op leerlijnen en hoe je deze in de praktijk kunt inzetten om tot een passend programma te komen voor de leerling of meerdere leerlingen in je groep.
Wat is een leerlijn?
Een leerlijn is een leerstoflijn, die aangeeft welke leerstof behandeld en beheerst moet worden per leerjaar. Er zijn verschillende bronnen die je kunt raadplegen. Deze krijgen een plek in de training.
Wat is het doel van leerlijnen?
De leerlijnen zijn een leidraad voor de leerkracht; leerkrachten kunnen hiermee de ontwikkeling van hun leerling volgen en de juiste keuzes maken. Zij weten op welk niveau de leerlingen moeten zitten om te voldoen aan de tussen- en kerndoelen. De leerlijnen geven een praktische invulling aan de kerndoelen.
Hoe combineer ik het klassenmanagement & leerlijnen binnen de groep?
Bij kinderen die niet voldoende leren in de standaard leermethode kun je gebruik maken van leerlijnen. In deze workshop leer je hoe het klassenmanagement ondersteunend daarbij kunt inzetten en welke rol de leerlijn ‘leren leren’ hierbij speelt.
De training wordt gegeven door: Ariane van Dijk en/of Christa Oudejans van de CED-groep.