HB-scholing door Novilo
Schooljaar 2023-2024 zal voor de leerkrachten in de regio SWV de Eem in het teken staan van scholing op het gebied van hoogbegaafdheid. De scholing wordt geregeld per plaats, zodat je met collega’s van scholen uit de buurt kennis kan opdoen en ervaringen kan delen. Bij de downloads (onderaan de pagina) staan de planningen opgenomen.
De scholing is opgedeeld in 3 onderdelen:
- Inspiratiebijeenkomsten – aantal leerkrachten onbeperkt
- Basisondersteuning – 2 leerkrachten per school
- Lichte extra ondersteuning – 2 leerkrachten per school
Alle onderdelen worden digitaal en via blended learning aangeboden.
Blended learning
Blended learning betekent dat de deelnemers laagdrempelig gebruik kunnen maken van een reeks blended lessen waarbij kennis via video wordt gecombineerd met toepassen in de praktijk rondom het thema ‘Passende ondersteuning aan meer- en hoogbegaafde leerlingen’.
Binnen elke module (basis en licht extra ondersteuning) worden meerdere video’s van maximaal 10 tot 15 minuten per stuk aangeboden. Door deze serie te bekijken, krijg je een goede basiskennis op het gebied van hoogbegaafdheid. Eventueel is het mogelijk om te kiezen welke onderwerpen je per module bekijkt. De tijdsinvestering voor de video’s per module bedraagt maximaal 60 minuten. Daarnaast worden deelnemers gevraagd tussentijdse zelfstudie-opdrachten te maken.
Online implementatie
Na iedere module volgt een online implementatie moment van ca. 1,5 uur. Met de voorkennis van de video’s zal deze implementatie behoefte gestuurd worden ingestoken: gericht op feedback en vragen vanuit de deelnemers naar aanleiding van (toepassen in de) onderwijspraktijk.
1. Inspiratiebijeenkomst – alle leerkrachten
Tijdens deze bijeenkomst, die de start is van een uitgebreid scholingstraject, nemen we je mee in de noodzaak van aanpassingen in het onderwijs aan cognitief getalenteerde leerlingen/ hoogbegaafde leerlingen. We zoomen eerst in op enkele theorieën en modellen rondom hoogbegaafdheid.
Na deze korte introductie doorlopen we samen 7 uitdagingen (overtuigingen, geheugen, motivatie, zelfstandig werken, samenwerken, frustratietolerantie en hiaten) waar leerkrachten tegenaan lopen in het begeleiden van cognitief talent en ontvang je praktische handvatten hiervoor.
We gaan hiervoor dieper in op hoe:
- deze problemen te voorkomen,
- ze op te lossen als ze al zijn opgetreden,
- deze technieken zo toe te passen dat de hele groep er mee vooruit geholpen kan worden,
- leren leren principes en technieken in te zetten om leerlingen meer controle en eigenaarschap over hun eigen leerproces te geven.
Het resultaat:
- Je ontvangt praktische tools om de volgende dag leerlingen te helpen die gedemotiveerd zijn, moeite hebben met leren, weinig doorzettingsvermogen laten zien.
- Je herkent getalenteerde leerlingen beter en kunt ze een passender aanbod geven waardoor ze beter in hun vel komen te zitten.
- Je staat steviger in je schoenen om je pedagogische aanpak naar ouders te onderbouwen.
- Je leert een aantal effectieve methodes om structurele problemen in het onderwijs aan te pakken zoals het niet af krijgen van weektaken en andere zaken.
Dit betekent voor jou:
- Meer inzicht in waarom leerlingen soms moeilijk vooruit te krijgen zijn.
- Meer rust omdat je zeker weet dat je het juiste aan het doen bent.
- Dat je bewezen effectieve methodes gebruikt en dus het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden.