Training Door HGW zicht op ontwikkeling
Elke school wil graag goed zicht hebben op hun leerlingen. Wat kunnen ze? Wat kunnen ze nog niet? Wat verwachten we van ze? Wat hebben ze van ons nodig?
In elke groep zijn er leerlingen die ondanks afstemming op de groep, niet de gewenste ontwikkeling doormaken.
En elke school wil dan -samen met kind en ouders- op zoek naar verdere afstemming zodat de gewenste ontwikkeling tot stand komt.
Daarbij sta je als school voor verschillende uitdagingen: hoe doe je dit in samenwerking maar met bewaking van eenieders grens? Hoe zorg je ervoor dat je geen ellenlange dossiers en veel verschillende formulieren hanteert waar veel dubbelingen inzitten? Hoe maak je de koppeling met TOP dossier? Dit zijn zomaar een aantal voorbeelden die je wellicht herkent.
In de training “Door HGW zicht op ontwikkeling” nemen we verschillende vraagstukken onder de loep. De training bestaat uit 2 dagdelen waarin we de cyclus van Handelingsgericht werken doornemen, maar dan zonder paarse krokodillen! ”
Vanuit een stukje theorie is er steeds voldoende ruimte voor dialoog en inoefening, zodat je er direct mee aan de slag kunt in de praktijk.
Aan het eind van de training:
– heb je zicht op de wijze waarop handelingsgerichte ondersteuning je kan helpen om te komen tot zicht op ontwikkeling
– heb je handvatten gekregen waarop je een kind in beeld brengt; wat wel en wat niet en leer je hoe je deze waarneming samenvat in een integratief beeld dat verband houdt met de vraag.
– heb je de kracht van een MDO ervaren waarin je samenwerkt aan ontwikkeling
– heb je zicht hoe je in TOP dossier vanuit het integratieve beeld komt tot ontwikkeldoelen & behoeften, het perspectief en een passende aanpak, zonder daarnaast een ander OPP te hoeven hanteren
– zie je het belang om de doelen te evalueren, wanneer en met wie, om te bepalen òf en welke ondersteuning heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de leerling richting het perspectief