Veelgestelde vragen voor ouders
SWV de Eem
Wat is een samenwerkingsverband?
SWV is de afkorting voor Samenwerkingsverband. Samenwerkingsverband (SWV) de Eem is een vereniging van totaal 24 samenwerkende schoolbesturen uit de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten-Spakenburg (Eemdijk), Leusden (Achterveld), Soest (Soesterberg) en Woudenberg. In totaal zijn er 125 scholen aangesloten bij SWV de Eem.
Welke scholen zitten in het samenwerkingsverband SWV de Eem?
SWV de Eem is een vereniging van samenwerkende schoolbesturen uit de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten-Spakenburg (Eemdijk), Leusden (Achterveld), Soest (Soesterberg) en Woudenberg. Dit verband omvat 24 schoolbesturen, 125 scholen, circa 26.000 leerlingen en 22 medewerkers (13 ondersteuningsspecialisten, 2 beleidsadviseurs, 3 mensen op Josee, 2 secretariaat) en natuurlijk de directeur-bestuurder.
Deelnemende scholen
Protestant Christelijk
Openbaar
Islamitisch
Gereformeerd
Katholiek
Algemeen
Speciaal (basis) onderwijs
Interconfessioneel
Lees verder
Wat doet het samenwerkingsverband?
SWV de Eem is een netwerkorganisatie waarin scholen en schoolbesturen samenwerken om hun expertise en middelen zo effectief mogelijk in te zetten voor leerlingen die iets extra’s nodig hebben in het onderwijs.
Wat kunnen scholen van de ondersteuningsspecialisten verwachten?
Onze ondersteuningsspecialisten zijn het eerste aanspreekpunt voor de school bij een ondersteuningsvraag. Wat gebeurt er als een school, met toestemming van de ouders, een ondersteuningsvraag stelt aan de onderwijsspecialist?
De ondersteuningsspecialist analyseert de informatie over de situatie en leest de ondersteuningsvraag zoals de school die in kaart heeft gebracht.
Vervolgens is er contact tussen de onderwijsspecialist en school voor het maken van een afspraak met het ondersteuningsteam, dat wil zeggen: met alle betrokkenen bij de leerling dus óók met de ouders. School organiseert deze afspraak.
Met elkaar wordt bekeken welke opties er zijn om het onderwijs beter af te stemmen. Dat kan zijn met een arrangement of met een toelaatbaarheidsverklaring (TLV).
Passend onderwijs
Wat is passend onderwijs?
Passend onderwijs heeft als doel: zorgen dat elk kind het onderwijs krijgt dat bij deze leerling past. En dan graag zo dicht mogelijk bij huis. Passend onderwijs wil daarom het liefst dat elke leerling, eventueel met extra ondersteuning, onderwijs kan volgen op een reguliere basisschool.
Natuurlijk blijft het speciaal (basis)onderwijs bestaan, maar als passend onderwijs goed werkt, hoeven daar minder leerlingen naartoe. Een ander belangrijk doel van passend onderwijs is: zorgen dat er geen leerlingen meer thuiszitten!
Hoe weet ik of een school geschikt is voor mijn kind?
Als ouder ken je je eigen kind het beste. Je hebt vast een voorkeur voor een school. Als ouders heb je keuzevrijheid, maar moet je wel tien weken, voorafgaand aan het nieuwe schooljaar of dat je kind vier wordt, je kind aanmelden bij een de school naar keuze.
Heeft jouw kind meer ondersteuning nodig door bijvoorbeeld ziekte, een handicap of specifieke onderwijs- of ondersteuningsbehoeften dan kan de schoolkeuze beperkter zijn. Vooraf aan de keuze kunnen ouders het ondersteuningsprofiel van de school raadplegen. Deze staat in de schoolgids of op de website van de school. In het ondersteuningsprofiel lees je wat een school kan bieden aan onderwijs en extra ondersteuning. Bij de keuze van de school is het vooral belangrijk dat ouders in gesprek gaan met de directie van de school. Geef aan wat je denkt dat jouw kind extra nodig heeft om zich te kunnen ontwikkelen om ook samen tot een passend onderwijsaanbod te komen.
Met vragen over de schoolondersteuningsprofielen van scholen kan je terecht bij het Informatiepunt Passend Onderwijs voor ouders.
Waar meld ik mijn kind aan met een auditieve beperking?
Kinderen met een auditieve beperking komen in aanmerking voor cluster 2 onderwijs. SWV de Eem werkt samen met de instelling Auris. Meer informatie over aanmelding rondom cluster 2 vind je op de website van Auris.
Waar meld ik mijn kind met een visuele beperking aan?
Wanneer het vermoeden bestaat of bekend is dat je kind een visuele beperking heeft, kan je jouw kind aanmelden bij een voorziening voor cluster 1 onderwijs en ondersteuning. Dit is Bartiméus, een landelijke instelling voor kinderen met een visuele beperking. Na aanmelding zal Bartiméus op basis van de landelijke toelatingscriteria beoordelen of je kind recht heeft op een arrangement.
Een passend arrangement kan zijn:
- Ambulante onderwijskundige begeleiding op een reguliere school
- Speciaal onderwijs bij een onderwijsinstelling voor kinderen met een visuele beperking
- Een vorm van samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs
Meer informatie over aanmeldingen rondom cluster 1 vind je op de website van Bartiméus.
Zorgplicht
Wanneer meld ik mijn kind aan op school?
Ouders hebben de vrijheid de school te kiezen die het beste bij het kind en visie over opvoeding past. Ouders moeten hun kind(eren) minimaal tien weken voordat het nieuwe schooljaar begint of voordat het kind vier wordt aanmelden op de school naar keuze.
Indien nodig informeer je de school over alle relevante zaken betreffende de zorg en ondersteuning voor je kind. De school gaat hierover met je in gesprek en bekijkt of en zo ja welke extra ondersteuning noodzakelijk is.
Na zes tot tien weken hoor je van de school van aanmelding of de school je kind kan aannemen. Zo niet moet zij een andere school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs aanbieden. Dit valt onder de zorgplicht die vanaf 1 augustus 2014 is ingegaan op scholen.
Wat is zorgplicht?
Schoolbesturen hebben zorgplicht. Dit betekent dat zij verplicht zijn bij aanmelding van een leerling binnen 6 tot 10 weken een zo passend mogelijk aanbod op de school van aanmelding, een andere reguliere of een speciale (basis)school in de regio te regelen.
Arrangeren
Wat is arrangeren en wat is een arrangement?
De extra ondersteuning aan een kind bieden we in de vorm van ‘arrangementen’. ‘Arrangeren’ is dus het proces waarin school, ouders en het ondersteuningsteam samen tot het meest passende onderwijsaanbod voor jouw kind proberen te komen. Bij elk arrangement denkt SWV de Eem met ouders en school mee.
Er zijn 4 soorten arrangementen:
1. een intern arrangement: school kan zelf invulling geven aan het plan van aanpak.
2. een intern arrangement met expertise: hierbij kan de school veel zelf, aangevuld met de inzet van een expert binnen de school.
3. extern arrangement: hierbij komt iemand van buiten ín de klas ondersteunen, bijvoorbeeld een
remedial teacher of een onderwijsassistent.
4. een TLV-arrangement: SWV de Eem, school en ouders komen tot de conclusie dat een kind
beter tot zijn recht komt op het Speciaal (Basis)Onderwijs en het SWV geeft een TLV af.
Komt mijn kind in aanmerking voor een arrangement?
De basisondersteuning (kort door de bocht: enkelvoudige problematiek) vormt het fundament voor goed onderwijs. Heeft jouw kind ondersteuning nodig dat de basisondersteuning overstijgt dan valt dit onder extra ondersteuning. In eerste instantie verzorgt de school zelf de extra ondersteuning. Wat de school kan bieden aan extra ondersteuning staat in het ondersteuningsprofiel dat te vinden is in de schoolgids of website. Trek vooral aan de bel als het niet goed gaat met je kind. Overleg met de leerkracht wat een passende oplossing kan zijn. Ouders worden gezien als belangrijke partner in het onderwijs die weten wat het beste is voor zijn/haar kind(eren).
Heb je een kind waarvan je verwacht extra ondersteuning nodig te hebben en wil je een onafhankelijk en objectief advies neem dan contact op met het Informatiepunt Passend Onderwijs voor ouders van SWV de Eem.
Wat wordt verstaan onder basis ondersteuning en extra ondersteuning?
De basisondersteuning (kort door de bocht: enkelvoudige problematiek) vormt het fundament voor goed onderwijs. Heeft jouw kind ondersteuning nodig dat de basisondersteuning overstijgt dan valt dit onder extra ondersteuning.
In eerste instantie verzorgt de school zelf de extra ondersteuning. Wat de school kan bieden aan extra ondersteuning staat in het ondersteuningsprofiel dat te vinden is in de schoolgids of website. Trek vooral aan de bel als het niet goed gaat met je kind. Overleg met de leerkracht wat een passende oplossing kan zijn. Ouders worden gezien als belangrijke partner in het onderwijs die weten wat het beste is voor zijn/haar kind(eren).
Heb je een kind waarvan je verwacht extra ondersteuning nodig te hebben en wil je een onafhankelijk en objectief advies neem dan contact op met het Informatiepunt Passend Onderwijs voor ouders van SWV de Eem.
Toelaatbaarheidsverklaring
Wat is een TLV (Toelaatbaarheidsverklaring)?
Een TLV is een toelaatbaarheidsverklaring. Deze wordt afgegeven door het samenwerkingsverband als school, ouders en deskundigen van SWV de Eem tot de conclusie komen dat een kind passend onderwijs nodig heeft op het gebied van speciaal (basis) onderwijs. Een TLV geeft een kind recht op zo’n plek.
Wat is het verschil tussen Speciaal Basis Onderwijs en Speciaal Onderwijs?
Als je als ouder te maken krijgt met een advies voor SBO en SO is het lang niet altijd duidelijk wat het verschil is tussen deze onderwijsvormen. SBO en SO lijkt als naam al erg op elkaar en roept alleen daardoor al vaak verwarring op.
Wat is het verschil?
SBO is een afkorting van Speciaal Basis Onderwijs: op SBO scholen zijn de groepen kleiner (max 17 leerlingen) dan in het regulier onderwijs, waardoor er meer aandacht kan zijn voor de specifieke onderwijsbehoefte van de leerling. Daarnaast zijn er op de SBO scholen vaak meer deskundigen aanwezig; denk aan logopedie, fysiotherapie, maatschappelijk werk, waardoor kinderen onder schooltijd desgewenst therapie kunnen volgen. De lijn tussen de school en deskundige is kort, overleg is makkelijker te organiseren.
De reden waarom kinderen worden verwezen naar SBO kan heel divers zijn: leerproblemen, sociaal-emotionele problemen, gedragsproblemen. Heel vaak is er ook sprake van een combinatie van voornoemde ontwikkelingszorgen.
SBO scholen in onze regio:
- Michaelschool
- V.d. Hoeveschool
- Kingmaschool
- Boulevard410
- Koningin Wilhelminaschool
- De Werf
SO daarentegen is juist erg gespecialiseerd op 1 terrein: denk bijvoorbeeld aan gedrag of zeer moeilijk lerende kinderen (ZML) . Ook op SO zijn deskundigen zoals logopedie, fysiotherapie en maatschappelijk werk aanwezig, maar daarbij is de hele school en het hele schoolsysteem gericht op gedrag of onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen. De groepen zijn vaak nog iets kleiner dan in het SBO, waardoor de kinderen nog meer aandacht kunnen krijgen.
SO scholen met specialisme ZML in onze regio:
- Emmaschool
- Van Voorthuysenschool
SO school met specialisme gedrag in onze regio:
- De Plevier
Kinderen vanuit onze regio kunnen ook gebruik maken van scholen buiten de regio. Voor het specialisme gedrag zijn dat o.a.:
- Donnerschool in Hilversum
- De Glind in Achterveld
- Van Leersumschool in Zeist
- Berg en Bosch school in Bilthoven
- Het Noorderlicht/Aventurijn van Intermetzo in Zeist
SO school met specialisme langdurig zieke kinderen:
- De Schans in Utrecht
SO school met specialisme lichamelijke beperkingen:
- Mytylschool de Trappenberg in Huizen
- Mytylschool Ariane de Ranitz in Utrecht
Er is in onze eigen regio geen gespecialiseerde school op deze 2 specialismen. Met een TLV (Toelaatbaarheidsverklaring) SBO of SO met een specialisme kunt u uw kind aanmelden op een van deze scholen (natuurlijk afhankelijk van het specialisme). Een TLV wordt afgegeven door het samenwerkingsverband. De (basis)school vraagt samen met u als ouder een TLV aan.
Naast voornoemde SO specialismes bestaan er nog 2 andere type SO scholen:
- SO voor slechtziende/blinde kinderen. Binnen onze regio woonachtige kinderen binnen deze doelgroep gaan vaak naar Bartimeus in Zeist.
- SO voor kinderen met taal/spraak problemen: Professor Groen school in Amersfoort.
Informatiepunt Passend Onderwijs voor Ouders
Toelating voor deze scholen gaat niet via samenwerkingsverband De Eem, deze scholen hebben eigen commissies die toetsen of een kind geplaatst kan worden. Wilt u meer weten over de procedure rond een TLV of over de diverse scholen, neem dan contact op met ons informatiepunt; zij kunnen u meer gedetailleerde informatie geven over deze scholen.
SBO scholen in onze regio:
SO scholen met specialisme ZML in onze regio:
SO school met specialisme gedrag in onze regio:
Kinderen vanuit onze regio kunnen ook gebruik maken van scholen buiten de regio. Voor het specialisme gedrag zijn dat o.a.:
SO school met specialisme langdurig zieke kinderen: